Zlatna pravila Pobijedite i vi na ispitu zvanom dijeta, evo što trebate znati prije nego krenete

"Tajna" formula uspješnog mršavljenja glasi: dnevno potrošite oko 500 kalorija više nego što ih unesete hranom, jedite raznovrsne namirnice koje će vam osigurati potrebne nutrijente i budite tjelesno aktivni. Zvuči lagano, no je li uistinu tako jednostavno!?

 

Svako je doba godine pogodno za obračun s viškom kilograma i masnim naslagama. Stoga, zašto ove godine ne biste u borbu krenuli na vrijeme, dovoljno prije sezone lagane odjeće te skidanja u kupaće kostime. Naravno, dobar izgled sasvim je opravdan razlog za razumniji životni stil, ali još bi važniji razlog trebalo biti zdravlje.

Imate li prekomjernu tjelesnu težinu, a još niste svjesni opasnosti i trebate motiv za mršavljenje, osvijestite činjenicu da je debljina rizični faktor za nastanak mnogih teških kroničnih bolesti. Među njima su dijabetes tipa 2, srčane i krvožilne bolesti, neki tumori, osteoartritis, spolna disfunkcija. Ipak, odlučiti se na dijetu zahtijeva i pridržavanje nekih pravila...

 

Potražite stručnu pomoć

Ako je višak kilograma doista velik ili osoba već pati od nekih kroničnih smetnji, prije početka dijete i promjene životnih navika radi mršavljenja trebalo bi se obratiti liječniku za savjet, pa i proći određene pretrage (šećer, masnoće, krvni tlak, mokraćna kiselina, hormoni štitnjače). To se svakako odnosi na osobe oko 50. godine i starije. Ni osobe s indeksom tjelesne mase višim od 27 ne bi smjele na svoju ruku poduzimati radikalne mjere za gubljenje kilograma, jer se i kod njih, bez obzira na dob, vrlo često javljaju komplikacije debljine kao što su visok tlak, poremećaji metabolizma glukoze i slično.

 

Ne srljajte u nepoznato

Čudesnog načina za mršavljenje nema, stoga ne srljajte u neprovjerene dijete. Možda je vaša prijateljica uspješno skinula kilograme uz neki pomodan dijetni plan, ali to ne znači da će takva prehrana i kod vas polučiti dobre rezultate. Na učinkovitost i brzinu mršavljenja, naime, utječu mnogi faktori, od dobi, tjelesne težine i načina života do tjelesne aktivnosti i određenih bolesti (i neki zdravstveni poremećaji mogu uvelike utjecati na brzinu kojom se gubi ili dobiva tjelesna masa). Poznato je da neki ljudi ne mogu izgubiti kilograme iako su isprobali brojne dijete, a razlog tog neuspjeha može biti prespor metabolizam.

 


Jeste li znali?

  • u šest mjeseci može se izgubiti oko 10 posto početne tjelesne težine uz razumnu dijetu
  • dovoljan dnevni unos za prosječnu zdravu odraslu osobu je 2000 kalorija
  • osobe s indeksom tjelesne mase iznad 27, kao i starije od 50 godina, ne bi smjele same kretati u mršavljenje

 

Polako, ali sigurno

Brzo mršavljenje može biti opasno, stoga se ne upuštajte u dijete koje obećavaju, primjerice, gubitak 15 kilograma u mjesec dana. Krećete li u mršavljenje uz podršku stručnjaka, dobit ćete dijetnu, ali raznovrsnu prehranu uz koju ćete kilograme gubiti polako i kontrolirano te učinkovito. To znači da ćete uzimati 500 do 600 kalorija manje od svojih dnevnih potreba. Uz takav način prehrane skida se oko pola kilograma tjedno, što znači da se u šest mjeseci može izgubiti 10 do 12 kilograma - primjerice, za osobu koja je u početku težila 100 kilograma to je više od deset posto početne težine, a to je vrlo dobar rezultat. Ovakav način mršavljenja smatra se zdravim, jer se pri gubljenju kilograma očuvaju mišićna masa i zdravlje srca. Naime, kad se mršavi naglo, srce je u opasnosti zbog oslobađanja slobodnih masnih kiselina u organizmu, a to izaziva srčanu aritmiju. Osim toga, kao i ostali mišići, topi se i slabi i srčani mišić.

Foto: iStock Pravilna, a to znači raznovrsna, najbolje mediteranska prehrana i redovita tjelesna aktivnost, dobitna su kombinacija.
 

Prvi rezultati za mjesec dana

Na nov način prehrane privikavajte se postupno, ne očekujući brz uspjeh. Ako si zacrtate preambiciozan cilj, veća je vjerojatnost da ćete odustati od dijete i potom se baciti na hranu. Dobra je ideja svaki dan bilježiti sve što pojedete, tako ćete lakše shvatiti u čemu griješite i lakše ćete se kontrolirati. Uz pridržavanje pravila, prve rezultate vidjet ćete nakon mjesec dana. Kad postignete željeni uspjeh, nagradite se malim darom.

 

Ne važite se prečesto

Važite se jednom tjedno, to je dovoljno. Češće vaganje moglo bi vas obeshrabriti, jer je teže uočiti napredak.

 

Oprezno s preparatima za mršavljenje

Tržište je prepuno dodataka prehrani namijenjenih gubljenju suvišnih kilograma koji obećavaju izvanrednu učinkovitost. Naravno, zdrav razum nam govori da ne može postojati čudotvorna tabletica koja će u tri mjeseca otopiti kilograme koje smo nakupljali godinama, ali svatko odlučuje za sebe. Ako se odlučite za takav proizvod, nemojte naručivati neprovjerene proizvode preko interneta. Sredstvo za mršavljenje nastojte kupiti u ljekarni, gdje možete dobiti stručan savjet, a i proizvodi koji se ondje prodaju analizirani su i registrirani kod nadležnih tijela.

 

Tjelesna aktivnost je obavezna

Svaka je tjelesna aktivnost dobrodošla - trčanje, plivanje, vježbanje u fitness centru, ples, ali možda je (barem za početak) najbolje hodanje. Hodati bez većih problema može većina ljudi, hodanje ne opterećuje zglobove, možete hodati i po suncu i po kiši, samo je važno da nosite udobnu obuću. Dakle, hodajte, hodajte i hodajte! Ako dnevno prijeđete nekoliko kilometara, već ste učinili mnogo. Tjelesna aktivnost pomoći će vam da smršavite. Uz ostalo, kretanje opušta i poboljšava tonus mišića. Kad dostignete idealnu tjelesnu težinu, bavljenje sportom pomoći će vam da ne vratite izgubljene kilograme. Uz fizičku aktivnost srednjeg intenziteta dovoljno vam je unijeti oko 2000 kalorija dnevno.

 

Facebook komentari