Zdravlje u bijelom Dobro je za sve, vegetarijance, ali i intolerantne na laktozu

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Nemojte se slijepo držati jednog proizvoda. Kombinirajte ih. Najvažnije je da prehrana nije monotona.

 

Prošli sam vikend otišla u dućan s namjernom kupiti samo kvasac i grožđice, da bih po povratku kući nakrcala frižider robnim zalihama acidofila i kiselog mlijeka.

Bili su na akciji, opravdavam se mužu nastojeći mu prodati stari ofucani izgovor, ni sama ne vjerujući da ćemo ih uspjeti popiti prije nego se pokvare.

Nema više vina za ručak. Od sada pijemo kiselo mlijeko. Sve za zdravlje., sa smiješkom prihvati muž, znajući da za bolest žene u dućanu još nije otkriven lijek. (A tko ga otkrije, dobit će Nobela.)

 

Jogurt i njegova braća

U fermentirane nezaslađene mliječne napitke ubrajaju se jogurt, acidofilno i kiselo mlijeko, te kefir. Prva tri se dobivaju djelovanjem bakterija mliječno-kiselog vrenja. Tijekom kiseljenja laktozu (šećer) prisutnu u mlijeku bakterije prevode u mliječnu kiselinu.

Kefir pak nastaje korištenjem kefirnih zrnaca koja sadrže i kvasce i bakterije. Ugodno je pjenušav i posebno osvježavajuć, što može zahvaliti prisutnošću mliječne i octene kiseline, te malih količina alkohola. (Taman da zamijeni vino. :))

 

Što sadrže?

Jogurt i njemu srodni mliječni napici su nam, uz mlijeko, glavni izvor kalcija. Ruku na srce, ima kalcija i u drugim namirnicama, povrću i žitaricama, ... no iz mlijeka i fermentiranih mliječnih napitaka, vrlo je dobro iskoristiv.

Ove nam namirnice donose još kvalitetne bjelančevine, magnezij, fluor, vitamine B skupine među kojima se izdvajaju B2 (igra važnu ulogu u dobivanju energije iz hrane) i B12 (doprinosi imunitetu i zdravlju živaca, pomaže stvaranje eritrocita, ...). Vitamina B12 nema u namirnicama biljnog podrijetla, pa su stoga mliječni proizvodi vegetarijancima njegov važan izvor.    

Neki ljudi teško podnose laktozu te im pijenje mlijeka stvara probavne tegobe. U jogurtu i fermentiranim mliječnim napicima laktoze je manje jer je bakterije gotovo u cijelosti prerade u kiselinu. Zato su ovi napici kao stvoreni ljudima intolerantnim na laktozu.

 

Mliječni napici za zdravlje

Fermentirani nezaslađeni mliječni napici jačaju zdravlje crijeva, a time i zdravlje cijelog tijela. U crijevima žive i štetne i dobre bakterije. Dobre bakterije poput štita čuvaju naše zdravlje boreći se da štetne ne prevladaju. Produkti njihovog metabolizma; kiseline, jedna vrsta antibiotika i dr. remete rast i razmnožavanje opasnih bakterija (npr. Salmonelle typhimurium i Escherichiae coli). Ove poželjne bakterije k tome jačaju imunitet, a njihova prisutnost u crijevima djece ublažava ozbiljnost proljeva.    

 

Koji napitak odabrati?

Često me poznanici pitaju što ja pijem od ovih napitaka i pijem li one nemasne. Svaki je napitak dobar u svojoj prilici. Punomasno kiselo mlijeko za doručak pomiješam sa zobenim pahuljicama, bademima i grožđicama. Nemasni jogurt mi najbolje ide uz crni kruh i mliječni namaz. Jučer me je u gradu uhvatila glad, pa sam kupila pecivo s bučinim i lanenim sjemenkama i kefir u bočici. U čvrstom jogurtu uživam kada imam vremena na pretek, a nedjeljom obavezno za doručak jedem palentu, kefir i svježi sir. Nemojte se slijepo držati jednog proizvoda. Kombinirajte ih. Najvažnije je da prehrana nije monotona.

 

Voćni jogurt. Kupovni ili domaći?

Gotovi voćni jogurt je posebna priča. Nikad ga ne kupujem. Evo i zašto. Koliko god mogu zaobilazim proizvode s aditivima. Da je voćni jogurt iz dućana upravo jedan od njih, vidi se iz aviona. Arome, boje, zgušnjivači, stabilizatori, ...

K tome, dodanog šećera ima k'o u priči. Po količini slijedi odmah iza mlijeka iz kojeg se dobiva. Gotovi voćni jogurt za mene je zato ništa manje nego slatkiš.

A što je s voćem? Tek ga je oko 7%!!! Da pojasnim. Količina je to kao da u 100 g običnog jogurta stavite 5 borovnica. Na takve ludorije ne trošim novce.  

Zato kad vam se sljedeći put bude jeo voćni jogurt, napravite ga sami. Vjerujem da nećete štedjeti na voću. :)

Sad, kad je sezona voća prošla, možete se poslužiti zamrznutim bobičastim voćem ili pak bananama, suhim šljivama, grožđicama, suhim marelicama, ... Izrežite voće, prelijte ga jogurtom i izmiksajte štapnim mikserom. Jednostavno je da jednostavnije ne može biti.

Ovaj hranjivi napitak izvrstan je svima; djeci, ljudima na dijeti za mršavljenje, sportašima nakon treninga ili natjecanja, rekonvalescentima i starijim ljudima. Daj mi još malo, redovito kaže moja baka.  

 


A jeste li vi danas popili svoj bijeli napitak zdravlja?

Dobar vam tek! :)

Facebook komentari