Nije teško kao što izgleda Domaća zimnica - gušt ju je raditi, a još veći jesti

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Pravljenje zimnice ukorijenjena je tradicija u našim krajevima. I dok se u priobalju i na otocima zimnica svodi na kiseljenje kapara i maslina, te pravljenje marmelade i soka, dotle se na kontinentu domaćice ponose kiselom ciklom, paprikama, miješanom salatom, voćnim kompotima i, naravno, ajvarom.

 

Je li vam poznato kako se mlada rastrče po kući kad prvi put dođe k roditeljima svoga momka? Peku se torte trokatnice, plijevi vrt, pletu čarape, lupaju tapeti, … A turske serije? Ma koje serije?! Nema se vremena ni za vodu popit.

 

Debitantska zimnica

E tako sam ja prvo ljeto pomagala raditi, ni manje ni više nego ajvar. (?) Obzirom da sam se te sezone, pokazala kao vrijedan član tima, sljedeće ljeto sam opet dobila istu poslovnu ponudu. Vjerojatno mi se smiješilo i kakvo unaprjeđenje. Ali … „baš taj dan imam još tjednima ranije dogovoren sastanak u gradu“. „Poslovni?“ „A kakav drugi!?“ Danas, nekoliko godina poslije, nitko na mene više ni ne računa. Priča nije dobila nastavak. Debitantska zimnica ostala je samo lijepo sjećanje. A činilo se tako obećavajuće.

 

Uvijek imate izbor

Svježe voće i povrće nema premca, bez obzira o kojem se godišnjem dobu radi. Lako je ljeti kada nam se rashlađeni krastavci i rajčice sami nameću kako sočne povrtne salate. Tu su i tikvice i patlidžani koje obožavaju svi ukućani. E, a što zimi? Ipak, svježe povrće bi i zimi trebalo biti naš prvi izbor. I dok se na zelenu salatu većina neće mrštiti, malo je ljubitelja kelja, blitve, kupusa, cvjetače, prokulica i poriluka. Povrće se ne smije prekuhati, a kako bi se zadržala živa zelena boja valja ga kuhati u otklopljenoj posudi. Poigrajte se s receptima. Postoje načini kako povrće svakodnevno uvrstiti u jelovnik.

Može se reći kako su sretnici oni koji žive u gradovima na priobalju gdje tržnice rade svakodnevno. I oni kojima su trgovački centri s kvalitetnim izborom svježih plodova na dohvat ruke. Dovoljno je u kupovinu ići jednom tjedno. Nježnije povrće kao što su blitva i zelena salata valja potrošiti tijekom dan-dva. S druge strane, kelj, mrkva i prokulice povrće je koje se priprema sljedećih dana.

 

Da za zimnicu

Pravljenje zimnice ukorijenjena je tradicija u našim krajevima, posebno kontinentalnim s dužim i hladnijim zimama. I dok se u priobalju i na otocima, gdje se, već početkom godine bere blitva, špinat i poriluk, zimnica svodi na kiseljenje kapara i maslina, te pravljenje marmelade i soka, dotle se na kontinentu domaćice ponose kiselom ciklom, paprikama, miješanom salatom, voćnim kompotima i, naravno, ajvarom. U siječnju je sezonska salata od kiselog kupusa daleko  bolji izbor od blijedih svježih rajčica koje se uzgajaju u plasteniku. Neprirodno, rekli bi nam roditelji.  

Pripremanje zimnice nezaobilazno je u malim sredinama udaljenima od tržnice i trgovačkih centra, a time i svježeg povrća i voća. Posebno je dobrodošla tamo gdje zimi, zbog snijega i leda, ljudi danima bez prijeke potrebe ne izlaze iz svojih kuća. Vrijedna je tada koliko i ogrjev.

 

Imate li viškova u povrtnjaku i voćnjaku, neka priprema zimnice bude veselje svima u kući. Svojevrsna je to radna terapija cijele obitelji.

  • Djeca će rado pomoći oko pranja i čišćenja plodova. Na taj način stječu prva kulinarska iskustva i radne navike.
  • Stariji članovi obitelji, iako možda nemoćni, s veseljem će se prihvatiti guljenja i rezanja. Prihvatite neki njihov savjet. Biti će zahvalni i ponosni svojim malim doprinosom.
  • Dogovorite se sa svojim susjedama, pa zajedno radite zimnicu. Uz druženje svaki je posao lakši i brži.  

 

Neka se tradicija nastavi - sami ukiselite zelje!

Kiseli kupus isprobani je stari način kako očuvati vitamin C u namirnici. Osim toga, obiluje dobrim bakterijama, probioticima, koji su vjerni čuvari zdravlja naših crijeva. Kiseli kupus može se napraviti i u malom skučenom stanu bez balkona. U staklenoj tegli.

Foto: iStock

Neke domaćice u kupus dodaju i ulje, no prije nego se za to odlučite, pronađite isprobani recept.
Sastojci:

glavica kupusa od 1.5 kg
1 ½ jušna žlica soli
1 jušna žlica kima

 

široka posuda za miješanje
veća staklena tegla širokog grla
manja zatvorena staklenka napunjena kamenčićima ili rižom
gaza ili slična prozračna pamučna tkanina
komad konopa

Priprema:

Ruke, te svo posuđe i pribor moraju biti čisti i suhi. Na ovaj se način omogućava rast poželjnih bakterija mliječno-kiselog vrenja, a sprječava rast onih nepoželjnih.

  1. Očistite kupus od oštećenja i nečistoća. Uklonite mu tvrdu sredinu. Izrežite ga na tanke rezance.
  2. Stavite izrezani kupus u posudu za miješanje i pospite solju. Dobro miješajte sol i kupus barem 10 minuta. Treba se izdvajati tekućina. Dodajte kim i sve još jednom izmiješajte.
  3. Kupus potom stavljajte u veliku staklenku i svaki put ga dobro pritisnite vanjskom stranom dlana. Na kraju ulijte tekućinu koja je zaostala u posudi za miješanje.
  4. Na vrh izribanog kupusa stavite manju zatvorenu staklenu teglu napunjenu kamenčićima ili rižom (naravno, nekuhanom). Prekrijte gazom i zavežite. Na ovaj način omogućeno je kolanje zraka, a istodobno spriječen ulazak insekata i prašine.

 

Savjet više!

Važno je da je kupus tijekom kiseljenja uronjen u nastalu tekućinu kako ne bi došlo do razvoja plijesni. Kada ste u prilici, nekoliko puta u danu, provjerite kako napreduje kiseljenje i svaki put žlicom pritisnite kupus priljubljen uz stijenke posude. Kiseljenje traje neko vrijeme. Za manju količinu u staklenci, potrebno je barem pet dana. Nastavite kupus kiseliti i nakon toga. Kada vam bude dovoljno kiseo, stavite ga u hladnjak.

 

Ne brinite!

Tijekom kiseljenja mogu se pojaviti mjehurići i pjena, no to vas ne mora zabrinjavati. Rezultat su djelovanja dobrih bakterija mliječno-kiselog vrenja.

 

Rasol u prehrani sportaša

Tijekom intenzivnih dugotrajnih sportskih napora tijelo gubi znatnu količinu vode i elektrolita (u prvom redu natrija). Nakon tjelovježbe ili natjecanja preporučljivo je popiti hipertonični napitak. To je onaj u kojemu je sadržaj natrija viši u odnosu na krvnu plazmu. Ovakva vrsta tekućine pomaže uspješnijem zadržavanju vode u organizmu. Čaša domaćeg rasola, koji uz natrij sadrži i vitamin C, izvrstan je odabir, a k tome djeluje osvježavajuće. Reklo bi se, vraća u život. Sretno na borilištu. :)

 

Sigurna sam, odlučite li se napokon sami napraviti svoju zimnicu, da ćete se dobro zabaviti, a na kraju i uživati u okusima za koje ste sami zaslužni. Vjerujte, vrijedi truda.

Facebook komentari