Žlica zdravlja Gastro moda na plaži - nekoć i danas

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Na Fakulte...

Više >

Prije 60-ak godina na plažu su se nosile punjene paprike i pohanci. Danas je slika malo drugačija...

 

Pričaju stariji kako se prije nekih šezdesetak godina gastro slika na plaži uvelike razlikovala od ove danas. Skupila bi se ekipa rodbine i prijatelja, prostrio stolnjak i izložili uradci vrijednih domaćica. Pohanci, punjene paprike, domaće vino i kolači. Možda se na plažu nije ni išlo zbog kupanja nego da se pokaže blagostanje. Jer tko će ti vjerovati ako ne vidi?

Danas fino k'o gospodin čovjek od kuće poneseš samo ručnik. Zašto se patiti kada nas na plaži čekaju fast-food, kola i grickalice? No, nemojmo se zavaravati. Sadržaj sjajnih vrećica nije sjajan.

 

Plus za aktivan odmor

Kada smo na odmoru svaki trenutak koristimo za aktivan odmor. Plivanje je obično naš prvi izbor. Plivajući osnažujemo mišiće, pomažemo očuvanje vitke linije i oslobađamo se od stresa. Uz to, sunčanjem namirujemo potrebu organizma za vitaminom D što doprinosi dobrom raspoloženju. Ako smo k tome u ugodnom društvu, odmor je savršen.    

S druge strane, počastimo li se lošim grickalicama, sve blagodati plivanja i sunčanja nam padaju u vodu.

 

Grickalice tipa flips pravi su primjer praznih kalorija. Obiluju brašnom ili čistim škrobom, a k tome još sadrže dodani šećer, sol i arome. Njihovi pojačivači okusa mogu izazvati glavobolju, slabost i alergije, te pogoršati giht. Nakrcane su uljem. Kod nekih je on glavni sastojak. Moglo bi se reći kako su ove grickalice zadnje su što bi naše tijelo poželjelo. A mi ih tamanimo kao da sutra neće svanuti. 

 

Imajte na umu

Jedna mala vrećica flipsa mase 30 g nosi 190 kcal. Slistimo je za tren.

A sada predočite sebi pola kilograma bresaka (neto). Imamo tu bome što jesti. E tih pola kilograma bresaka jednake je energetske vrijednosti kao onaj flips. U breskvama je poprilično karotenoida koji čuvaju kožu od sunca, netopljivih vlakana koja pomažu probavu i onih topljivih koji smanjuju masnoće u krvi. U flipsu toga svega nema. Ali zato ima više masti nego u onom malom ugostiteljskom pakiranju maslaca od 20 g. Tko bi rekao, već ste se sigurno u čudu zapitali.    

U breskvama ima prirodnih šećera koji će utažiti želju za slatkim i naravno, tu je voda koja nam je i te kako potrebna za ovih nesnosnih vrućina.

 

Postoji li alternativa?

Umjesto čipsa, flipsa i drugih aromatiziranih čuda, na plaži možete grickati bučine ili suncokretove sjemenke. Sadrže dobre masti koje čuvaju krvne žile i srce. Njihov vitamin E djeluje kao antioksidans. Tu je i cink koji pomaže imunitet, zdravlje kože i prostate.

Sa sjemenkama pojedite crni kruh i popijte hladni kefir. Eto energije za cjelojutarnje vodene  aktivnosti. 

 

Što ja jedem na plaži?

Ja za kratki boravak na plaži u maloj termo torbici ponesem voće. Ako će izlet trajati duže, još od kuće uzmem sir i usput u pekari kupim kruh. Na plaži pijem vodu. Možete reći da sam staromodna, no sigurno jedem kvalitetnije i jeftinije od ljubitelja fast-fooda. Ako ste u prilici, spas od ovih vrućina potražite u vodi. Ja ću u moru i sa sobom ću ponijeti breskve.

Barem ljeti svježeg voća ima u izobilju. Neka vam je u slast.

 

Facebook komentari