Riba i badnjak Nek vas barem Badnjak podsjeti koliko je važno jesti ribu...

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Na Fakulte...

O kolumnistu >

Badnjak je dan kada i najtvrdoglaviji mesoljupci jedu ribu. Na ribarnicama u primorju cijene odu u nebo, a na kontinentu se u supermarketima za ribu čeka red dobrih pola sata. Morska ili slatkovodna, nije važno. Svatko ima svoj najbolji recept.

 

Prije nekih 15-tak godina nađe se moj dragi susjed Štef na Badnjak u Sinju kod obitelji svoje nevjeste Ive. Visokog gosta dočekaše prijatelji s najboljim vinom, fritulama tajne recepture i suhim smokvama čuvanim za posebne prigode. Turopoljac Štef uze sega gospodski po malo ostavivši dovoljno mjesta za ručak. Naslušao se kao gastarbajter priča dalmatinaca o njihovom čuvenom bakalaru, pa se misli ako je samo jeden posto točno kej pripovedaju, rāna je za zapamtiti. Stavila pred Štefa ponosna domaćica pun pijat gulaša od bakarala. Uzeo junački gost prvu žlicu. Joj! Ke je ovo? Je li ovo nekej krivo? Nije mu jasno. Domaćini se udaviše u blagdanskom jelu, a njemu jadniku bakalar nikak prejti čez požirak (otplivati preko grla). Em kej je riba trda, em kej je je okus čuden. I dobro zapamti Štef Badnjak u Dalmaciji.

Od tada se za Badnjak ne da nikam od 'iže. Što je sigurno, sigurno je. Sakim danom se je stareši. I ne više za putuvati po zime.  

Badnjak je dan kada i najtvrdoglaviji mesoljupci jedu ribu. Na ribarnicama u primorju cijene odu u nebo, a na kontinentu se u supermarketima za ribu čeka red dobrih pola sata. Morska ili slatkovodna, nije važno. Svatko ima svoj najbolji recept.  

 

Treba je jesti češće

Riba je kvalitetna namirnica. Nutricionisti je svrstavaju u skupinu zajedno s mesom, jajima i sirom. Sve ove namirnice sadrže sličnu količinu bjelančevina, hranjivih tvari čije male djeliće organizam koristi za izgradnju vlastitih bjelančevina koje čine mišiće i druga tkiva. Od vitamina tu su vitamini B skupine (pomažu stvaranje energije u organizmu), te vitamin A kojeg u znatnijoj količini ima u plavoj ribi.

U ribi su također prisutne mineralne tvari. Količinom se izdvajaju magnezij, kalij i željezo. Kad god je prilika, valja jesti malu ribu s kostima (papaline, girice, inćune, …) jer se na taj način organizmu doprema kalcij. Posebno je to od važnosti ljudima koji ne konzumiraju mlijeko.

 

Omega-3 masne kiseline

Riba nas obično asocira na omega-3 masne kiseline, imena koja se izgovaraju tri dana i od kojih se zapetlja jezik. Njihove su skraćenice EPA i DHA. Prva EPA pomaže zdravlje zglobova i srca, dok DHA blagotvorno djeluje na oči i mozak. Slažete se stoga sa mnom kako je plava riba od koristi i mladima i starima. Preporuka je dnevno unijeti 300 mg ovih masnih kiselina.

Iako se uz omega-3 masne kiseline veže plava riba, istini za volju valja reći kako ih sadrže sve vrste riba - i slatkovodne i morske (pa i one bijele). Ipak, plava riba sadrži ih u znatno većoj količini. [Vidi se to u nastavku.] Kako bi se zadovoljila potreba za EPA i DHA, preporuka je plavu ribu imati 2 puta tjedno na jelovniku.

 


Tablica: Sadržaj omega-3 masnih kiselina u ribi

 

Namirnica, svježa 100 g                                          Omega-3 masne kiseline, mg

Skuša                                                                         2670

Plavoperajna tuna                                                     1298   

Kalifornijska pastrva, divlja                                        812

Šaran                                                                           704

List                                                                               253

Bakalar                                                                         195

 

Pozitivno djelovanje adekvatnog unosa omega-3 masnih kiselina na čovjeka:

  • Smanjuje rizik od pojave postporođajne depresije.
  • Potiče razvoj vida i kognitivnih sposobnosti kod novorođenčadi. Naravno, omega-3 masne kiseline novorođenče dobiva putem majčina mlijeka.
  • Smanjuju se aritmije.
  • Smanjuje se smrtnost kod ljudi koji su imali srčani udar.
  • Smanjuju se masnoće i LDL kolesterol u krvi.
  • Smanjuje se agresivnost.
  • Smanjuju se upalne reakcije kod reumatoidnog artritisa.
  • Smanjuje se rizik od pojave Alzheimerove bolesti.
  • Pomaže se zdravlje mozga i očiju kod starijih osoba.
  • Pojačava se osjetljivost stanica na inzulin.
  • Pomoć su kod Chronove bolesti.

 

 

Omega-3 masne kiseline u dodacima prehrani

Ljudima koji imaju zdravstvenih tegoba vezanih uz srce i krvne žile preporučuje se dnevno unijeti ukupno 1 g EPA i DHA, bilo hranom ili hranom i dodacima prehrani. Znanstvene studije su pokazale kako unos ovih višestruko nezasićenih masnih kiselina znatno doprinosi sniženju masnoća u krvi. Međutim, one razrjeđuju krv, pa njihov visok unos može dovesti do unutrašnjeg krvarenja. Zato, ako se namjeravaju EPA i DHA uzimati u obliku dodataka prehrani u količini većoj od 1 g dnevno, valja se obvezno prije posavjetovati s liječnikom.

 

Sušeni bakalar treba neko vrijeme namakati u vodi i 2-3 puta ju promijeniti. Čula sam da se jedna domaćica dosjetila svojoj muci pa ga je stavila u vodokotlić. I tako se elegantno riješila brige. Kad god bi tko od ukućana obavio nuždu, promijenio bi i vodu bakalaru. :)

Kako nisam ljubiteljica suhog bakalara, koristim onaj zamrznuti.

Moj gulaš od zamrznutog bakalara

Foto: iStock

Sastojci:
  • bakalar, 600 g
  • krumpir, 350 g
  • mrkva, 200 g
  • luk, 200 g
  • suncokretovo ulje, 20 g
  • maslinovo ulje, 0,2 dcl
  • bijelo vino, 1 dcl
  • začini (sol, papar, češnjak, slatka crvena paprika, lovorov list, ružmarin, vrlo vrlo malo ljute paprike)
  • peršinov list, za posipanje

Priprema:

  1. Na zagrijanom suncokretovom ulju popržite sitno izrezan luk dok ne poprimi staklasti izgled.
  2. Dodajte na kocke izrezan krumpir, kockice mrkve, sitno izrezan češnjak i sve zajedno propirjajte još par minuta uz stalno miješanje.
  3. Dodajte maslinovo ulje i bijelo vino. Miješajte jednu minutu. Začinite.
  4. Dolijte vruću vodu da prekrije sve sastojke. Kuhajte na umjerenoj vatri.
  5. Kada je krumpir na pola kuhan, dodajte na krupne komade izrezan bakalar i dalje nastavite kuhati.
  6. Kada je krumpir skoro gotov, nekoliko komada zgnječite kako bi gulaš dobio na punoći. (Ovime ne trebate dodavati zapršku jelu.) Kuhajte još nekoliko minuta.
  7. Pred služenje izvadite lovor i grančicu ružmarina. Pospite usitnjenim peršinom i poslužite uz salatu.

      

 

Neka Vam ručak za Badnjak bude za pamćenje. Ali ne kao Štefu. :)

Sretan vam Božić!

Facebook komentari