Korak po korak 20 zdravih navika koje treba usvojiti svako dijete

Ovo su najvažnije stvari koje se odnose na zdravlje i koje dijete treba uvesti u dnevnu rutinu. Vjerojatnije je da će se dobrih navika koje je naučilo zarana pridržavati i kasnije tijekom života. Higijena je pola zdravlja, a druga polovica su igre na podu, u blatu, prašini i s prijateljima.

 

Sa svakim danom dijete uči i razvija fizičke i mentalne vještine, a roditelji žele dati sve od sebe kako bi osigurali da dijete nauči i prihvati zdrave navike odmalena. Uvijek imajte na umu da dijete uči od vas i ako i sami imate zdrave navike i zdrav stil života, neće biti nimalo teško tome naučiti i dijete.

 

1. Doručak

Usvajanje navike svakodnevnog doručkovanja od samog će početka spriječiti prejedanje tijekom dana, a još važnije, djetetu će osigurati potrebnu energiju za početak dnevnih aktivnosti - od igre i učenja do malih poslova u kući poput postavljanja stola ili pospremanja igračaka.

Ovo je najvažniji korak u stvaranju dobrih prehrambenih navika. Nutritivno bogat doručak ima sve sastojke - proteine, masti i ugljikohidrate te vitamine i minerale.

 

2. Kašljanje i kihanje u maramicu

Brojne generacije djece učile su da trebaju dlanovima prekriti usta i nos kad kišu i kašlju, ali ipak je zdravije da to čine u maramicu jer tako bacili neće prijeći na dlanove, a preko njih na druge ljude ili predmete koje dotiču.

Naučite dijete da kiše i kašlje u maramicu te je potom baci u koš za smeće jer ćete tako spriječiti širenje infekcija. Neka dijete u svojoj sobi ima papirnate maramice i koš za smeće.

 

3. Pranje ruku

Često pranje ruku u toploj vodi i sapunu pri vrhu je zdravih navika koje djeca trebaju naučiti i usvojiti. Podučite ih pravilnoj tehnici pranja ruku, a kod malog djeteta za to je dovoljno dvadesetak sekundi. Redovito ih potičite da ovu naviku uvedu kao obaveznu nakon toaleta, prije jela i kad uđu u kuću nakon igre s vršnjacima na otvorenom ili u vrtiću.

 

4. Pusti vodu!

Neka će djeca brzo savladati zahodsku školjku, no mnoga, pokazuju istraživanja, zaborave pustiti vodu. U početku budite s djetetom u zahodu, objasnite mu zašto je važno koristiti toaletni papir i da vodu treba pustiti nakon nužde, a nikako ne prije.

 

Nakon što prestanu strahovati da će pasti u školjku, neka je djeca doživljavaju kao zgodnu igračku.

 

5. Intimna njega

Uvijek pazite da pravilno odražavate higijenu djetetova intimnog područja, a čim izađu iz pelena, podučite ih kako da se brišu. Odmalena učite djevojčicu da se poslije obavljanja nužde ili tuširanja briše od sprijeda prema straga (od rodnice prema anusu). Kod dječaka područje anusa i spolni organ nisu u direktnom kontaktu pa postoji i manje brige zbog infekcija, no zbog specifične građe penisa može doći do infekcije ako se zanemari higijena.

Unatoč svemu katkad se može razviti crvenilo, iscjedak i slično i tada je najbolje potražiti savjet liječnika jer se može raditi o bakterijskoj ili gljivičnoj infekciji.

Foto: Istock Glasno čitanje djeci često služi i za prevenciju teškoća u čitanju koje se mogu javiti već u najranijoj dobi.

6. Igre na otvorenom

U eri digitalne tehnologije djeci su često privlačniji mobiteli, tableti, pametni televizori, no učite ih da svakodnevno idu van, osim ako su bolesni. Nabavite psa i potičite dijete da ga redovito vodi u šetnju, u dvorištu ili na terasi napravite mali vrt ili postavite tegle u koje ćete zajedno saditi cvijeće ili povrće.

Često idite u prirodu. Ako je djeci dosadno, nastojte osmisliti aktivnosti na otvorenom ili ih potičite da sami naprave popis onoga što bi voljeli raditi. To može biti pomaganje pri pranju automobila, radovi u vrtu, vožnja bicikla... Igrajte se s djecom - skrivača, lovice, ledene kraljice. Prisjetite se brojnih igara koje ste igrali dok ste bili djeca.

 

7. Vrijeme za obitelj

Zajedničko provođenje vremena vrlo je važna navika za mentalno zdravlje. Zajednički objedi ili zajedničko gledanje unaprijed odabranog TV sadržaja prilika je za razgovor i druženje.

Tako ćete spriječiti posezanje za brzom hranom i grickalicama, nesvjesno jedenje, a ujedno je to prilika da razgovarate i da dijete nauči cijeniti zajedničke trenutke.

 

8. Čitajte svaki dan

Mnoge su studije pokazale da je čitanje djeci ključno za razvijanje čitateljskih navika i kasniji uspjeh u školi te općenito za uspjeh u stjecanju znanja i vještina. Glasno čitanje djeci često služi i za prevenciju teškoća u čitanju koje se mogu javiti već u najranijoj dobi.

Jako je važno čitati djeci svih dobi, a ne samo najmlađima. Čitajte djetetu kad ste raspoloženi i dijete i vi, u svim prilikama - u autu, u liječničkoj čekaonici, autobusu, gradu, parku, prije spavanja... Samo 15 minuta glasnog čitanja dnevno pomaže djetetovu ukupnom razvoju.

 

9. Kupanje

Ponekad su djeca sklona raditi veliku buku pri kupanju, posebno kod šamponiranja i ispiranja kose. Kupanje pokušajte obaviti otprilike uvijek u isto vrijeme, neka traje jednako dugo, a pritom zabavljajte dijete.

 

Možete mu opisivati što radite, npr. sad ću ti oprati ruke, sad ću ti nasapunati trbuščić… te ga tako pokušati opustiti. Uvijek je dobro pripremiti igračke i neku igru, pjesmicu koja će kupanje učiniti zabavnim.

 

Zabava je općenito moto u svim aktivnostima, sve dok djete ne bude starije i samostalnije. Nakon kupanja utvrdite rutinu - večera, crtići, čitanje priča… i držite je se. Dijete će lakše prihvatiti "neizbježno" i bolje surađivati.

 

10. Voda je najbolja

Izbjegavajte gazirana pića čija je konzumacija, kako pokazuju istraživanja, u porastu među djecom. Njihova učestala konzumacija dovodi do debljanja, a zbog visokog udjela šećera i fosfatne kiseline i do bržeg razvoja karijesa. Voda je najbolji izbor.

Unos vode važan je za svaku stanicu našeg tijela te pridonosi zdravlju. Djeca između četiri i 14 godina trebaju popiti od pet do sedam čaša vode dnevno.

Foto: Istock Zajedničko provođenje vremena vrlo je važna navika za mentalno zdravlje.

11. Tjelesna aktivnost

Tjelesna aktivnost nije samo dobra za zdravlje nego je dodatna prilika za kvalitetno provođenje vremena s djetetom. Bilo da je riječ o šetnji prirodom, trčanju po parku, bacanju frizbija, igranju školice, utrkivanju po dvorištu ili plesanju uz najdražu glazbu, brzo ćete dosegnuti preporučenih 30 minuta (roditelji), odnosno 60 minuta tjelovježbe dnevno (za zdravlje vašeg djeteta), kako preporučuju u programu Petica - igrom do zdravlja, edukativnom projektu prevencije pretilosti među školskom djecom.

Vježbanje pomaže u kontroli tjelesne mase, regulaciji krvnog tlaka, snižavanju rizika od dijabetesa i nekih vrsta zloćudnih bolesti te podizanju samopouzdanja.

 

12. Pranje zuba

Od najranije dobi uvedite ovu naviku, najprije djetetu zube četkajte vi, a kada malo naraste, učite ga pravilnom pranju zuba.

Trebalo bi trajati dvije minute, a obavezna su barem dva pranja; ujutro da očistimo usta od bakterija i navečer da uklonimo ostatke hrane.

Pravilno bi bilo prati zube poslije svakog obroka. Do treće godine nije potrebna pasta, a kasnije birajte onu s manje floura, prilagođenju djetetovoj dobi i učite dijete da je dovoljno paste veličine zrna graška te da je ne guta.

 

13. Dovoljno sna

Djeca od pet do 12 godina trebala bi redovito spavati 10 ili 11 sati. Neka dijete ide spavati uvijek u isto vrijeme, svaku bi večer trebalo spavati na istom mjestu, koje je tiho, mirno, zamračeno i bez televizije i računala. Dopustite djetetu da izabere, primjerice, pidžamu koju će obući, s kojom igračkom želi spavati i slično.

Starije dijete ili adolescenta potaknite da na vrijeme ide spavati kako bi se dovoljno odmorio. San je osobito važan jer izravno utječe na psihički i fizički razvoj.

 

14. Zaštita od sunca

Dječja koža treba posebno jaku zaštitu od sunca jer je puno osjetljivija od kože odraslih. Stoga je jako važno zaštititi kožu visokim SPF faktorom (50+). Tijekom ljeta u najtoplijem razdoblju dana, od 11 do 17 sati, djeci treba organizirati aktivnosti u zatvorenom ili u hladu. Malu djecu ne izlagati direktnom suncu, adekvatno je odijevati i koristiti zaštitne kreme i za boravka u hladu. Iako je sunce potrebno za stvaranje vitamina D, treba imati na umu i da su opekline od sunca u djetinjstvu glavni uzrok raka kože u odrasloj dobi.

 

15. Redovito cijepljenje

Cijepljene je jedna od najučinkovitijih mjera zaštite od nekih zaraznih bolesti. Kod nas je obavezno cijepljenje protiv 10 bolesti: difterije, tetanusa, hripavca, dječje paralize, ospica, zaušnjaka, rubeole, tuberkuloze, hepatitisa B i bolesti izazvanih s 2 Haemophilus influenzae tip b.

 

U razgovoru s pedijatrom na vrijeme planirajte cijepljenje djeteta. U osmom razredu preporuka je cijepiti djevojčice i dječake protiv HPV-a radi smanjenja rizika od HPV infekcije i razvoja karcinoma.

 

16. Izbjegavajte gmazove za kućne ljubimce

Neki gmazovi imaju štetnu bakteriju salmonelu koja živi u njihovu tijelu, a može izazvati bolest kod djeteta. Izbjegavajte guštere, kornjače i zmije kao kućne ljubimce za malu djecu (mlađu od deset godina).

Američki Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) upozorio je na porast broja oboljelih od salmonele povezanih s malim vrstama reptila koji bakterije salmonele ispuštaju preko izmeta, čiji se ostaci zadržavaju i na životinjama te potom lako prenose na usta i ruke ljudi, a mala djeca su "stručnjaci" za prijenos zaraze.

 

17. Ograničite gledanje TV-a

Dječji i razvojni psiholozi upozoravaju da djeca starija od dvije godine ne bi trebala biti uz televiziju dulje od dva sata dnevno, a mlađa je djeca ne bi uopće trebala gledati. Prve dvije godine života smatraju se ključnim za razvoj mozga.

- Televizija i drugi elektronički mediji mogu omesti i otežati istraživanje okoline, igru i interakciju s roditeljima i drugim ljudima, što inače potiče učenje i zdrav psihički i socijalni razvoj - kaže D. Juričić.

Birajte programe koje ćete zajedno gledati u skladu s preporukama o duljini gledanja.

 

18. Redovito zubaru

Dva do tri puta godišnje odvedite dijete zubaru. Važno je da prvi pregled bude već u dobi od godinu dana, u svakom slučaju dok dijete ima sve zdrave zube. Prvi pregled je samo upoznavanje i stjecanje povjerenja. Prije odlaska na pregled s djetetom razgovarajte o važnosti zdravih zuba, listajte slikovnice koje govore o higijeni zuba, odlasku zubaru, što se sve nalazi kod zubara i slično.

Ne lažite djetetu da, kada do toga dođe, popravak zuba ne boli. Popravljanje zuba uglavnom je bolno, no redoviti odlasci i higijena pridonijet će manjem bolu i manjem strahu od zubara.

Foto: Istock U eri digitalne tehnologije djeci su često privlačniji mobiteli, tableti, pametni televizori, no učite ih da svakodnevno idu van, osim ako su bolesni.

19. Mentalno zdravlje

Zavodi za javno zdravstvo imaju savjetovališta za obitelj, predškolsku školsku djecu i adolescente s ciljem zdravog odrastanja i što boljeg uklapanja u okolinu. Na djetetovo mentalno zdravlje snažno utječu verbalne i neverbalne poruke koje dijete svakodnevno prima te poticaji i podrška ljudi koji se brinu o njemu. Ako dijete pokazuje, primjerice, poremećaj prehrane, spavanja, agresivno ponašanje, poremećaj komunikacije, poremećaj u prilagodbi, npr. kontrola ljutnje, izrazita tuga i plačljivost, te ako to potraje 1-3 mjeseca, svakako se obratite stručnjaku.

 

Terapija igrom pokazuje dobre rezultate s djecom od 3 do 11 godina, a uključuje korištenje igračaka radi identificiranja djetetova problema te rješenja problema kroz igru ili razgovor.

 

20. Autosjedalice i ostala sigurnosna oprema

Dijete poučite zašto je važno da bude pravilno zavezano u autosjedalici tijekom vožnje automobilom, zašto je važno da ima kacigu dok se vozi na biciklu ili, primjerice, zaštitne naočale u bazenu. Zaštitna oprema pomoći će djetetu da izbjegne ozljede u slučaju nezgode.

 

Facebook komentari