Nije isto kako ih koristimo 9 pravila za odabir vitamina i minerala

Vitamine i minerale valja uzimati zajedno u kontinuitetu, svakodnevno, u dnevnim dozama koje će odrediti liječnik, farmaceut ili nutricionist, a nipošto na svoju ruku!

 

Vitaminski pripravci tijelu mogu vratiti svježinu, zdravlje i vitalnost. Možda će potrajati tjednima ili mjesecima dok ne primijetimo njihov blagotvoran učinak, stoga ih valja uzimati redovito, tijekom određenog razdoblja i u dogovoru s liječnikom, jer čudesnih pilula strelovitog učinka nema.

 

1. Kako prepozati da tijelu nedostaje vitamina C

Vitamin C najčešće nedostaje pušačima, osobama koje pretjerano piju crnu kavu, čaj i alkohol. Pouzdani znaci nedostatka vitamina C u organizmu su tjelesni umor, bezvoljnost, nedostatak teka, blijeda koža, bolovi mišića i kostiju, učestalost prehlada i glavobolja, mekane desni, sklonost infekcijama i modricama, nedostatak daha, loša probava, kožna i kapilarna slabost, razdražljivost, nesvjestica, kronični umor.

Niz simptoma može ukazivati na nedostatak vitamina C u organizmu. Problem je, međutim, što mnogi često previde ili potiskuju simptome i ne pomišljaju na to da bolovi u mišićima ili problem mekih desni ima veze s nedostatkom vitamina C.

 

2. Kako uzimati nadomjestak vitamina C

Da bismo bili sigurni da ga u organizmu imamo dovoljno, dobro ga je uzimati u dvije dnevne doze jer će se on tijekom 12 sati iskoristiti, a višak će se izlučiti. Međutim, ne treba ga uzimati navečer jer razbuđuje, upozoravaju farmakolozi. Također dodaju da vitamin C pobuđuje metabolizam i dobar je saveznik osobama kojima je metabolizam usporen. Povišena tjelesna temperatura trostruko snižava razinu vitamina C u organizmu pa ga je potrebno uzimati tijekom viroze ili prehlade.

 

3. Kako prepoznati nedostatak kalija, magnezija i ostalih elektrolita

Njihov manjak može uzrokovati grčeve u mišićima. Nedostatak sna alarm je za nedostatak magnezija, cinka i aminokiselina.

Kroničan osjećaj umora, pospanosti, nedostatak svježine može biti izazvan niskim razinama željeza. Konzumiranje željeza često sugeriramo osobama treće dobi kako bi im se podigla svježina, vitalnost i dotok kisika, ističu liječnici.

 

4. Kako uzimati nadomjestke kalija, magnezija i ostalih elektrolita

Važno je naglasiti da svi vitamini i minerali u organizmu imaju odnos komunikacije i konkurencije, tj. sinergizma i antagonizma. Primjerice, vitamin C valja uvijek uzimati s bioflavonoidima jer je njihov učinak sinergistički. Vitamin E potrebno je uvijek uzimati sa selenom. Kalcij i magnezij treba uvijek uzimati u odnosu 2:1 jer je takav i njihov fiziološki odnos u organizmu. Magnezij štiti od odlaganja kalcija u organizmu, posebice u mokraćnim putevima. Da bi resorpcija kalcija bila potpuna, potrebna je prisutnost vitamina D.

Foto: iStock I omegu 3, suprotno uvriježenom mišljenju, treba uzimati s oprezom kako ne bi došlo do razrjeđenja krvi.
 

5. Kako pravilno uzimati omegu 3

Uz omegu 3 nužno je uzimati gamalinolensku kiselinu jer stalnim uzimanjem omege 3 u višim dozama - a ne uzimamo li i GLA - doći će do razrjeđenja krvi. Ako osoba ima manjak željeza, treba ga uzimati s vitaminom C, folnom kiselinom te vitaminom B12 jer će se tek tada pravilno resorbirati. Važno je napomenuti da ponekad treba pogledati antagoniste željeza - bakar i cink - koji mogu "krasti", vezati željezo pa nam nikakva supstitucija željeza neće biti učinkovita.

 

6. Kako dozirati vitamine i minerale

Nedostatak jednog od vitamina ili minerala ne može se zamijeniti drugim. Minerali trebaju biti kelirani, što znači da trebaju biti vezani na aminokiseline da bi ih organizam prepoznao i apsorbirao, jer ih takve nalazimo u prirodi.

Vitaminske doze strogo su individualne i ovise o nizu čimbenika. Dnevne doze vitamina valja određivati vodeći ponajprije brigu o tome želimo li ih uzimati isključivo kao dodatak prehrani da bismo prevenirali, smanjili ili isključili neke zdravstvene tegobe i u tom slučaju uzet ćemo uobičajene dnevne doze Europske farmakopeje. Američka udruga za hranu i lijekove FDA sugerira uzimanje i do 100 puta više doze ako želimo postići terapeutski učinak, tj. poduprijeti liječenje. Više doze vitamina pomoći će osobama sa svakodnevnim intenzivnim tjelesnim i umnim naporima poput sportaša, menadžera, osobama pod stresom, rekonvalescentima nakon operacija, osobama na restriktivnim dijetama. Trudnice, starije osobe, djeca u razvoju, invalidi - sve su to osobe snižena energetskog kapaciteta i viših dnevnih potreba i potrebne su im dodatne doze vitamina, ističu stručnjaci.

 

7. Kako dozirati vitamine i minerale

Vitamine i minerale valja uzimati zajedno u kontinuitetu, svakodnevno, u dnevnim dozama koje će odrediti liječnik, farmaceut ili nutricionist, a nikako na svoju ruku. Multivitaminske pripravke najbolje je uzimati tijekom ili neposredno nakon obroka jer je tada njihova apsorpcija maksimalna i učinak potpun.

Uljne ili masne vitamine kao što su A, D, E, F i vitamin K valja uzimati prije jela. Nakon sugerirane doze uljnih vitamina treba pauzirati određeno vrijeme, što znači da ih dva do tri tjedna ne bi trebalo uzimati, kako bi se potrošile njihove zalihe odložene u tjelesnim mastima. Pojedinačne vitamine B (B6 ili B5) ili B kompleks treba uzimati tijekom jela kako bismo izbjegli bezopasne, ali neugodne smetnje koje vitamini B skupine mogu izazvati kao što su mučnina ili želučane tegobe. Multimineralne pripravke ili minerale pojedinačno treba uzimati nakon jela i s dovoljno tekućine da bi se potpuno resorbirali, ističu nutricionisti.

Foto: iStock Nije preporučljivo vitamine i minerale uzimati na "svoju ruku", a pogotovo ako kombinirate razne vrste i još pijete lijekove...
 

8. Što ako pretjerate

Većina vitamina, posebice vitamini topivi u vodi poput vitamina C ili B, mogu se uzimati u dogovorenim dozama bez bojazni jer će se suvišak izlučiti.

Izrazito visoke doze nekih vitamina mogu imati toksične učinke te izazvati sljedeće tegobe:

  • Vitamin C u visokim dozama kod nekih osoba može izazvati gastrointestinalne poremećaje, tegobe bubrežnih kamenaca i kostobolju.
  • Vitamin A - anoreksiju, ispadanje kose i oštećenje jetre.
  • Vitamin D - oštećenje bubrega, srca i pluća.
  • Sportaši pak mogu razviti psihološku ovisnost o njima, tj. osjećaj da bez vitamina ne mogu nastupiti.

 

9. Kako kupovati vitamine i minerale

  • U poplavi svih mogućih pripravaka neka vam u kupovini pomogne stručna osoba, ljekarnik ili nutricionist.
  • Neka vaš odabir budu provjereni vitaminski pripravci, oni koji na deklaraciji nose oznaku i broj odobrenja za maloprodaju i uporabu.
  • Kada kupujete vitamine za djecu, odaberite one koji su prije svega ukusni i ugodni za uzimanje kako bi ih dijete prihvatilo i, dakako, vitamine koji su namijenjeni djeci jer su po svom sastavu i koncentraciji primjereni njihovoj dobi. Pri izboru važno je odabrati one koji sadrže željezo u obliku ferofumarata, što u djece neće izazvati tamnjenje zuba.
  • Nećete pogriješiti ako pri kupovini vitamina C odaberete onaj s oznakom "timed release" ili vremensko otpuštanje. Kako je vitamin C jedan od najnestabilnijih vitamina, odabirom onog s vremenskim otpuštanjem omogućit ćete organizmu da zadovolji dnevne potrebe. Učinite korak više i vitamin C uvijek pijte s bioflavonoidima jer su sinergisti pa će njihov učinak biti maksimalan. I ono najvažnije, nećete pogriješiti odaberete li vitamin C za svakodnevnu nadopunu.
  • Vitamine B skupine uvijek pijte sve zajedno jer oni su maksimalnog učinka kada su svi na okupu, osim ako je potrebna individualna doza.
  • Kalcij uvijek uzimajte s magnezijem, a minerali neka budu kelirani, tj. vezani s aminokiselinama.
  • Vitaminske pripravke treba uzimati samo na temelju dijagnosticiranog pomanjkanja i utvrđenih nedostatnih količina u organizmu, a ne zato što ih piju vaši kolege, prijatelji ili zato što je to trenutačno "in".
  • Nutrijenete nemojte uzimati zato što ste od nekoga čuli da su dobri za nešto ili zato što je neki proizvod trenutačno hit. Ortomolekularne tvari, a to su vitamini, ne mogu biti moda, oni imaju definiranu ulogu i zadaću u našem organizmu i s njima valja postupati oprezno.
Facebook komentari