Čudesan vitamin B6 Čuva srce i mozak i čini nas sretnima - on je...

Jedna od važnih uloga ovog vitamina je proizvodnja serotonina, neuroprijenosnika koji se povezuje s osjećajem zadovoljstva. Zato je važno imati ga dovoljno u organizmu jer to znači manji rizik za pojavu depresije, tjeskobe i razdražljivosti.

 

Štiti od srčanih i bubrežnih bolesti, pomaže u liječenju ekcema, peruti, ispadanja kose i suhe kože, omogućava normalan rad živčanog sustava, jača imunosni sustav, a pomaže i kod sindroma karpalnog tunela, multiple skleroze, anemije, artritisa i neplodnosti.

To je vitamin B6 (ili piridoksin) koji, zajedno s ostalim vitaminima iz skupine B, pomaže tijelu da hranu pretvori u energiju. No, i sam ima niz važnih funkcija za očuvanje zdravog tijela i razvoj zdravog mozga.

Zapravo, vitamin B6 je tako važan da je možda upravo on potaknuo rast i razvoj prvih živih bića na Zemlji, smatraju znanstvenici sa Sveučilišta u Illinoisu.

Prije otprilike 2,4 milijuna godina došlo je do velikog porasta razine kisika u atmosferi, što se često naziva i “velikom oksigenacijom”, a znanstvenici smatraju da je taj porast povezan s pojavom prvih fotosintetičkih organizama. Otkriveno je da su najstariji procesi bazirani na kisiku uključivali proizvodnju piridoksala, oblika vitamina B6, još prije 2,9 milijuna godina.

 

Uloge u organizmu

Osim što proizvode energiju za tijelo, vitamini B skupine imaju i niz drugih funkcija.

  • Odgovorni su za način na koji tijelo izvlači energiju iz hrane koju jedemo kako bi moglo učinkovito iskoristiti nutrijente, sudjeluju u optimizaciji hormona, održavanju zdravlja stanica i korištenju energije.
  • Bez vitamina B6 tijelo ne bi moglo apsorbirati vitamin B12. Također, s još nekoliko vitamina iz skupine B, oblik vitamina B6, piridoksin, kontrolira razinu aminokiseline homocisteina u krvi, što je jako važno za smanjenje podložnosti srčanim bolestima, srčanom i moždanom udaru.
  • Osim toga, B6 je potreban za stvaranje nekih neuroprijenosnika u mozgu, kemikalija koje prenose signale od jedne živčane stanice do druge. Regulira sintezu serotonina i norepinefrina koji omogućuju stvaranje mijelina, tanke opne koja obavija neurone. Ti neuroprijenosnici važni su i za stvaranje misli te za zdrav razvoj mozga, ali i za signaliziranje tijelu da luči hormone koji utječu na raspoloženje i na cikluse spavanja i budnosti.
  • Vitamin B6 ima veliku ulogu i u zdravlju žena i beba. Naime, tijekom trudnoće i djetinjstva vitamin B6 sudjeluje u razvoju mozga te u razvoju i jačanju imunosnih funkcija tijela. Žene često koriste vitamin B6 za ublažavanje predmenstrualnog sindroma, protiv depresije povezane s trudnoćom ili uzimanjem kontracepcije te za ublažavanje mnogih simptoma menopauze. Istraživanje provedeno na State University of New York čak je pokazalo da 30 mg tog vitamina može ublažiti jutarnje mučnine kod trudnica.
  • Treba naglasiti i da piridoksin ima zaštitnu ulogu za mnoge moždane funkcije te može spriječiti niz poremećaja, poput depresije, razdražljivosti, otežane koncentracije, nesanice, manjka apetita, bolova, problema s vidom i srcem, predmenstrualnog sindroma i kronične glavobolje.

 

Što kad ga nema dovoljno

Iako je značajan manjak vitamina B6 vrlo rijedak, mnogi ljudi imaju manji nedostatak, najčešće djeca i osobe starije dobi te osobe koje uzimaju lijekove koji mogu smanjiti razinu tog vitamina u tijelu, poput antipsihotika ili oralnih kontraceptiva. Osim toga, i osobe koje imaju problema s apsorpcijom vitamina B6 iz hrane ili suplemenata također mogu razviti deficijenciju.

Foto: iStock Svježe voće odličan je izvor ovog vitamina, no i inače, nalazi se u mnogim namirnicama pa nije bitno jeste li vegan, vegetarijanac ili svejed.

U tu skupinu ubrajaju se osobe s bolestima bubrega, alkoholičari, osobe koje imaju hipertireozu, autoimune poremećaje (poput reumatoidnog artritisa) ili upalnu bolest crijeva, na primjer Crohnovu bolest ili celijakiju. Još jedna skupina ljudi kod kojih može doći do manjka ovog vitamina su sportaši, jer se on gubi iz tijela znojenjem: što se više znojimo, to gubimo više vitamina B6, što sportaši često nadoknađuju uzimanjem suplemenata.

Simptomi manjka vitamina B6 uključuju oslabljen imunosni sustav organizma, anemiju, osip i svrbež na koži, ispucale usne, ranice u uglovima usana i otečen jezik. No, njegov manjak može dovesti do pojave nekih neuroloških bolesti kao što su Parkinsonova ili Alzheimerova bolest, raznih kožnih problema ili problema noktiju i kose, poput akni ili prorjeđivanja kose, ali i do poremećaja krvi.

 

Ni previše nije dobro

Iako se vitamin B6 općenito smatra sigurnim za uzimanje, prevelike količine ipak nisu dobre ni poželjne.

Simptomi poput vrtoglavice, mučnine, osjetljivosti na danje svjetlo i oštećenja živaca mogu se pojaviti kod osoba koje redovito uzimaju više od 259 mg vitamina B6 dnevno, no ponekad se mogu pojaviti čak i ako se svakodnevno uzima samo 100 mg tog vitamina. Osim toga, dugotrajno uzimanje njegove prekomjerne količine može uzrokovati ozbiljna oštećenja osjetilnih živaca, što može dovesti do gubitka osjećaja u raznim dijelovima tijela i gubitka kontrole nad pokretima.

Kod uzimanja suplemenata treba se posavjetovati s liječnikom, naročito ako osoba uzima neke lijekove budući da vitamin B6 ima neugodne interakcije s nizom lijekova. Primjerice, može povećati rizik od krvarenja ako se uzima s lijekovima kao što su aspirin, antikoagulansi ili heparin te s nesteroidnim protuupalnim lijekovima. Kako može povećati razinu šećera u krvi, treba biti oprezan ako se uzima s lijekovima koji utječu na razinu šećera u krvi. Isto vrijedi i za lijekove koji snižavaju krvni tlak jer B6 snižava tlak.

 

Najbolji izvori

Od graška do jaja

Zalihe vitamina B6 u organizmu nije teško popuniti odgovarajućom prehranom, bilo da ste svejed, vegetarijanac ili vegan, jer ga ima u zaista velikom broju namirnica. Dnevno organizam treba najviše 50 miligrama vitamina B6, a popis namirnica u kojima je prisutan prilično je dugačak.

Foto: iStock Možete li birati, uvijek odaberite namirnice iz organskog uzgoja.

To su mahunarke (poput leće, soje, graška), zeleno lisnato povrće, suho voće (poput lješnjaka, badema, pistacija), krumpir, mrkva, gljive, svježe voće (poput ananasa, banana, dinje), integralne žitarice i proizvodi od njih, primjerice kruh ili tjestenina od integralnih žitarica, aromatično bilje (poput lovora, mente), ali i ljute papričice, čokolada, meso, riba i jaja. Osim toga, eventualni manjak ovog vitamina može se nadoknaditi i tzv. prirodnim integratorima kao što su kvasac ili pšenične klice.

Ovaj je vitamin topiv u vodi te biste, želite li spriječiti da se dio količine izgubi, trebali namirnice koje ga sadrže kuhati u malo vode. Oko 20 posto vitamina B6 gubi se i kod izloženosti namirnice svjetlu te kod odmrzavanja.

 

Već smo pisali i o drugim vitaminima: A, B1, B2, B3 i B5.

 

Facebook komentari