Pravilna higijena Veliki vodič za oralno zdravlje

Od malena nas uče kako treba zube prati četkicom i čistiti zubnim koncem, no jesu li to jedine navike nužne za održavanje zdravlja usne šupljine?

 

Oralno zdravlje je ključan faktor za očuvanje općeg zdravlja. Pravilna higijena usne šupljine čuva bjelinu i sjaj zuba, štiti od lošeg zadaha te sprečava bolne i neugodne probleme poput karijesa ili bolesti desni.

 

ODGOVARAJUĆI PRIBOR

 

ČETKICA ZA ZUBE

  • Odaberite četkicu za zube s glavom srednje veličine (dužine oko 2,5 cm i širine 1,2 cm).
  • Mekane četkice pomažu da se spriječe oštećenja desni i cakline (tanke zaštitne obloge zuba).
  • Zamijenite četkicu čim se vlakna počnu habati (što je obično svaka dva do tri mjeseca) ili nakon što ste bili bolesni.

 

ZUBNA PASTA

  • Sadrži abrazivne čestice i deterdžente za čišćenje plaka i mrlja s površine zuba. Neke zubne paste sadrže sastojke koji pomažu da se ojača caklina ili ublaži plak, gingivitis, kamenac, osjetljivost zuba ili loš zadah.
  • "Prirodne" zubne paste imaju manje kemikalija, primjerice dodanih boja i okusa, no podjednako su učinkovite.
  • Imate osjetljive zube? Isprobajte pastu za zube s desenzibilizirajućim agensima koji sprečavaju da osjeti (poput jako vruće ili jako hladne tekućine) dopru do zubnog živca.

 

VODICA ZA USTA

  • 30 sekundi ispiranja antibakterijskom vodicom za usta može ubiti baterije na desnima koje uzrokuju gingivitis.
  • Iako stomatolozi ne preporučuju vodice za ispiranje usta kao obavezan dio higijene, priznaju da njihovo redovito korištenje ima pozitivne učinke na zdravlje usne šupljine.

 

ZUBNI KONAC

  • Za usko poredane zube (s vrlo uskim međuprostorima): koristite navošteni zubni konac koji lako ulazi u uske prostore.
  • Za široko razmaknute zube (sa širokim međuprostorima) koristite konac u obliku plosnatih trakica ili običan, nenavošteni konac.
  • Niste ljubitelj zubnog konca? Koristite zubni konac na držaču.

 

IZBJELJIVANJE

  • Najbolji način za izbjeljivanje zuba? Odite stomatologu na profesionalni tretman.
  • Za manje intenzivno izbjeljivanje: isprobajte kućni kemijski set za izbjeljivanje (na bazi gela za izbjeljivanje ili trakica).
  • Zubne paste s izbjeljujućim efektom mogu pomoći, ali nemaju dugotrajan učinak.
  • S obzirom na to da sve zubne paste sadrže abrazive (koji pomažu u izbjeljivanju), najbolji način za postizanje trajno bijelih zuba jest redovito pranje zuba četkicom i čišćenje zubnim koncem.

 

FLUORID

  • Fluorid štiti zube od šećerne kiseline koja ih uništava, a koja nastaje kad se šećeri iz hrane povežu sa slinom. Može pomoći i u obnavljanju oslabljenih dijelova zuba.
  • Fluorid je i prirodno prisutan u nekim namirnicama kao što su meso, riba, jaja i listovi čaja.
  • Fluorid je vrlo važan za djecu, ali i odraslima je potreban da bi što bolje zaštitili zube od propadanja i karijesa.

Foto: iStock Mekane četkice pomažu da se spriječe oštećenja desni i cakline.

SVAKODNEVNA RUTINA

Četkanje zub, jezik, zubni konac, vodica za ispiranje usne šupljine, gume za žvakanje

 

KOLIKO ČESTO
  • Stomatolozi preporučuju dva pranja zuba četkicom tri minute.
  • Ako često imate loš zadah, bilo bi dobro da čistite jezik dva puta dnevno.
  • To ne može biti zamjena za četkanje i čišćenje zubnim koncem. Pitajte svog stomatologa biste li trebali u svoju dnevnu rutinu uvesti i vodicu za ispiranje usta.
  • Bilo kada, samo vodite računa o tome da budu bez šećera ili potražite oznaku "preporučuju stomatolozi".

 

KAKO I ZAŠTO

  • Pomičite četkicu malim kružnim pokretima kako biste izbjegli oštećenja desni i cakline. Prvo očistite vanjsku površinu gornjih i vanjsku površinu donjih zuba, zatim unutrašnju površinu gornjih i donjih zuba. Temeljito iščetkajte plombe te mostove i krune.
  • Zubnim koncem čistite zube prije spavanja kako biste uklonili cjelodnevni plak. Nemojte zaboraviti teško dostupna mjesta iza kutnjaka.
  • Vodica za ispiranje će, nakon četkanja, isprati bakterije koje uzrokuju bolesti desni i karijes. Fluorid u vodicama za ispiranje jača caklinu i zube čini otpornijim.
  • Žvakanje potiče lučenje sline, što služi kao zaštita od djelovanja jakih kiselina iz hrane, a može pomoći i u obnavljanju zubne cakline.

 

ODLAZAK STOMATOLOGU

Dva posjeta stomatologu godišnje za većinu ljudi je dovoljno za kontrolu i održavanje zdravlja zuba. Pušači, dijabetičari ili osobe s kroničnim zubnim bolestima (s mnogo karijesa, gingivitisom itd.) trebaju češće ići na stomatološke preglede. Osjećate li bol ili primijetite bilo što neobično u usnoj šupljini, odmah odite zubaru.

 

ŠTO OČEKIVATI

  1. Vizualni pregled ogledalcem, brojanje zuba, kruna i mostova te kontrola desni.
  2. Provjera postoje li oštećenja, šupljine ili karijes.
  3. Dubinsko čišćenje kojim se uklanja kamenac, poliranje uz pomoć rotirajuće četkice uz upotrebu abraziva i fluorida.
  4. Tretman fluoridom.
  5. Izradu rendgenskih snimki zuba ako stomatolog treba procijeniti stanje određenog zuba ili postaviti dijagnozu neke bolesti.

 

USTA SU ULAZ U TIJELO. INFEKCIJA U USNOJ ŠUPLJINI MOŽE SE VRLO LAKO RAŠIRITI I UZROKOVATI:

  • srčane i krvožilne bolesti
  • osteoporozu
  • prijevremeni porod

 

OSOBE S BOLESTI DESNI:

  • imaju 2 puta veći rizik za razvoj srčanih bolesti, koronarne bolesti arterija pa čak i za srčani udar sa smrtnim ishodom.
  • imaju veći rizik za komplikacije u trudnoći.
  • imaju veći rizik za razvoj bolesti dišnog sustava i dijabetesa.
  • bakterije iz upaljenih desni ulaze u krvotok, što može dovesti do začepljenja krvnih žila.

 

OSOBE S PERIODONTALNOM BOLESTI:

  • 4 puta češće obolijevaju od upale pluća.
  • imaju 3 puta veći rizik za moždani udar.
  • 84 posto ih boluje od srčanih bolesti ili ateroskleroze.

 

ŠTO JOŠ MOŽETE UČINITI ZA ZDRAVIJE ZUBE

  • Nakon jedenja i pijenja bilo kakvih pića ili napitaka usta isperite vodom.
  • Izbacite zaslađena pića i grickalice iz prehrane.
  • Povećajte unos namirnica bogatih mineralima, poput povrća i mliječnih proizvoda.
Facebook komentari