Vitamini su nužni za normalnu funkciju stanica, njihov rast i razvoj. Trinaest je esencijalnih vitamina što znači da su nužni za normalno funkcioniranje tijela. Vitamini se dijele u dvije kategorije:

  1. vitamine topive u mastima što znači da se "skladište" u masnom tkivu, a to su vitamini A, D, E i K
  2. vitamine topive u vodi što znači da ih tijelo ne može pohraniti - svaki neiskorišteni vitamin iz ove skupine iz tijela izlazi putem mokraće, iznimka je jedino vitamin B12 koji se "skladišti" u jetri i po nekoliko godina

Foto: iStock

Vitamin B5 (pantotenska kiselina)

Opis

Vodotopivi vitamin, a to znači da ga tijelo ne može pohraniti

Funkcije

  • pomaže tijelu pretvoriti hranu u energiju
  • nužna je za zdravu kožu i kosu, oči te jetru
  • pomaže živčanom sustavu i mozgu
  • ključna je u stvaranju eritrocita te regulaciju spolnih i hormona stresa
  • važna je za probavu
  • ključna je za sintetiziranje kolesterola
  • tijelu pomaže iskoristiti druge vitamine

Izvori

Cvjetača, kelj, brokula, slatki krumpir (batat), rajčica, gljive, kukuruz, cjelovite žitarice, suncokretove sjemenke, soja, kikiriki, mlijeko, jaja, meso, iznutrice, masnija riba (losos, tuna, haringa), avokado.

Učinkovitost pri liječenju

  • visoki kolesterol
  • visoki trigliceridi
  • zacjeljivanje rana

Mjere opreza

Vitamini B skupine ne bi se smjeli uzimati pojedinačno duže vrijeme jer mogu dovesti u disbalans ostale vitamine B skupine u tijelu. Ako se uzima posebno, treba pripaziti na dnevno dozvoljeni unos vitamina B5. Posebno oprezne moraju biti trudnice i dojilje. B5 vitamin uzima se s vodom poslije jela.