Za i protiv Je li bolje za zdravlje vrata i leđa spavati bez jastuka

Ili je ipak bolje s jastukom u blago povišenom, tzv. položaju za oporavak? Mnogo je dobrobiti spavanja bez jastuka, ali i s njim. Potražili smo razloge za i protiv.

 

ZA

Ako se budite s bolovima u vratu, jedan od razloga za to može biti jastuk na kojem spavate. Prije svega pogledajte svoju kralježnicu dok stojite, a potom promotrite i položaj glave u odnosu na tijelo dok ležite na jastuku. Kralježnica bi uvijek trebala imati oblik slova S.

Tri su omiljena položaja spavanja: na leđima, na boku i na trbuhu. S jastukom pod glavom. Zamislite te položaje spavanja u stojećem stavu. Kako bi vam stajala glava?

U prvom položaju glava je nagnuta natrag prema ramenima, u drugom položaju primjerenija je prirodnom obliku slova S, ovisno o debljini jastuka, dok je u trećem položaju glava pritisnuta tvrdoćom jastuka. U stojećem stavu to je kao da nešto pritišće lice.

 

Najprirodniji položaj

Položaj na boku najprirodniji je položaj za vrat, leđa i cijelu kralježnicu, što valja imati na umu s obzirom na to da trećinu života provedemo spavajući. A što kada bi omiljeni položaji spavanja bili bez jastuka? Spavajući bez jastuka na leđima ili na trbuhu, glava i kralježnica bile bi u prirodnijem položaju, a bez jastuka, kažu neki, ne bismo imali ni bore na licu koje nastaju pri stalnom trenju o jastuk, ali ni probleme na koži koje mogu izazvati grinje i nečistoća u jastuku.

Previsok ili pretvrd jastuk može dovesti i do bolova u vratu i vratnim mišićima, a ako imate bolove u vratu ujutro nakon buđenja, odbacite jastuk i pokušajte spavati bez njega pa ćete ubrzo uočiti promjenu.

Ovo nije ultimativni lijek za bolove u vratu i vratnoj kralježnici, no mnogi su se osvjedočili da bolovi nestanu kada spavaju bez jastuka. Spavanje bez jastuka omogućuje kralježnici da se istegne. Ako se glava naginje prema dolje na jastuku, vrat ima preslabu potporu, što može ograničiti, odnosno poremetiti dotok zraka u pluća pa ćete se ujutro probuditi s glavoboljom.

 

Spavanje na trbuhu

Ležite li na trbuhu, jastuk utječe na položaj vrata i pozicionira ga izvan linije s kralježnicom. Time se povećava mogućnost kompresije živca, posebno kod starijih ljudi. U tom položaju također morate okrenuti vrat ulijevo ili udesno, što stvara konstantni pritisak na jednoj strani. Nerijetko se možete probuditi s osjećajem da vam udovi trnu ili da su vam ukočeni. Jastuk u ovom položaju neće pomoći ni zubima, a ako škripite zubima u snu, to će dodatno pogoršati stanje jer je donja čeljust isturena više nego što je normalno, a taj položaj opterećuje donje zube i može dovesti do neuroloških problema u gornjem dijelu tijela, kaže dr. Mani Bharadwaj, londonski stomatolog.

Ako vam je neudobno spavati bez jastuka, pokušajte s presavijenim ručnikom ispod stražnje ili bočne strane vrata tako da vam glava ostane u ravnini s kralježnicom.

Kad se naviknete ovako spavati, stavljajte sve tanji ručnik dok ne budete spremni spavati samo na madracu. Pravilan madrac kod položaja na leđima daje svu potrebnu potporu glavi i kralježnici kako bi ostale u pravilnom položaju, što je preduvjet kvalitetnog i udobnog spavanja.

Foto: iStock Znate li da se spavanje na boku s jastukom ispod glave smatra najprirodnijiim načinom?
 

PROTIV

Spavanje s jastukom na boku smatra se najprirodnijim načinom koji podupire pravilan položaj kralježnice u kojem ona zadržava oblik slova S, ali je ništa ne pritišće, čime se smanjuje mogućnost buđenja s bolovima. Naravno, sve ovisi i o kvaliteti jastuka (i madraca) na kojem spavate.

 

Ni više, ni niže

Blago mekan jastuk poduprijet će glavu upravo toliko da bude u pravilnom odnosu s kralježnicom. Jastuk ne bi trebao držati glavu na višem niti na nižem položaju u odnosu na ramena, odnosno kralježnicu. Dakle, gledano bočno, vrat ne smije biti iznad ni ispod kralježnice. Pravilan jastuk pomoći će da glava bude u ispravnom položaju u odnosu na kralježnicu. Jastuk će umanjiti pritisak na ramena te će poduprijeti glavu, koja neće "utonuti" kao kad se spava bez jastuka, jer kralježnica cijelom dužinom mora biti izdužena i blago zakrivljena u obliku slova S.

Jastuk između glave i ramena nužan je kod onih koji vole spavati na boku, spavanje bez njega za njih najčešće nije zdravo.

No blago povišen položaj tijela, što omogućuje jastuk pod gornjim dijelom leđa, može pomoći kod hrkanja te kod smanjenja povrata želučane kiseline.

Prof. dr. sc. Jim Horne sa Sveučilišta Loughborough objašnjava da se takva smetnja naziva bolest gastroezofagealnog refluksa i javlja se kad se želučana kiselina podiže do jednjaka te se javlja žgaravica. Dizanje kiseline uzrokovano je slabošću na spoju želuca i jednjaka, a rješenje je da spavate na lijevoj strani s jastukom. Kad je gornji dio tijela povišeniji u odnosu na želudac, gravitacija će držati kiselinu u želucu. Osobama koje hrču, ali i pretilim osobama, blago povišen položaj s jastukom, koji se još naziva i položaj za oporavak jer se primjenjuje u zdravstvenim ustanovama, može pomoći u smanjenju rizika za apneju, ublažava simptome astme i povoljan je za rad srca.

 

Što ako imate visok tlak ili bubrežne kamence?

Osobe s visokim krvnim tlakom trebale bi spavati na lijevoj strani, a one s bubrežnim kamencima na suprotnoj strani. Za potporu glave koristi se srednje visok jastuk.

Osobama koje imaju problema s kralježnicom često pomaže i spavanje na leđima, s blago povišenim jastukom te manjim jastukom ispod slabina. Noge trebaju biti savijene u koljenima i podignute na jastuk ili prekrivač. No, važno je reći da bolovi u vratu ne moraju biti uzrokovani spavanjem s jastukom ili bez njega. Ako promjena položaja u kojem spavate ne pomogne, potražite savjet liječnika.

 

Facebook komentari