Proizvođači šminke, baš kao i drugih kozmetičkih proizvoda, očito se dobro služe marketinškim trikovima.
 Foto: iStock
Trebate znati

Sedam laži na ambalaži na koje žene redovito nasjedaju i (pre)skupo plaćaju

Većina tvrdnji navedenih na ambalaži make-up proizvoda ne znači baš ništa. Evo što trebate znati kako biste se snašli u marketinškom žargonu i prestali nasjedati lažnim obećanjima.

Oil free, 100% prirodno, dugotrajno... Sigurno ste već vidjeli takve i slične natpise na pakiranjima kozmetičkih proizvoda i baš zbog njih posegnuli za novčanikom. Nažalost, većina takvih tvrdnji ne znači ništa ili barem ne mnogo. Čak i one koje su možda tehnički opravdane mogu vas obmanuti i navesti na to da odaberete pogrešan proizvod.

Kad pitate dermatologe, kozmetičare, pa i proizvođače kozmetike što zaista trebamo znati kad biramo kozmetiku, svi će vam reći da one najvažnije i najdragocjenije informacije nisu na prednjoj strani ambalaže niti bilo gdje u blizini naziva proizvoda - na tom se mjestu obično koristi samo marketinški jezik čija je jedina svrha navesti nas da kupimo proizvod.

Želite li zaista znati što sadrži određena formulacija, morate proučiti popis sastojaka. Kako se više ne biste dali zavarati bombastičnim tvrdnjama s ambalaže, saznajte što one zapravo znače.


1. 'Oil free' proizvod zapravo ne treba nikome

Većina ljudi koji su skloni prištićima vrlo su dosljedni u tome da koristite samo podlogu i korektor koji ne sadrže ulja jer su uvjereni da ulje pogoršava njihov problem. Zbog toga, naravno, sve kozmetičke kuće rade "oil free" varijante ama baš svih proizvoda, čak i rumenila i sjenila ciljajući upravo na žene s problematičnom kožom. No, većina dermatologa slaže se u tome da je natpis "oil free" preko cijele ambalaže samo marketinški trik i ništa drugo.

Pogledate li poleđinu svoje bočice s "oil free" podlogom i pročitate li popis sastojaka, vidjet ćete da su među njima i ulja. Kozmetičke tvrtke, naime, zapravo samo zamjenjuju prirodna ulja sintetičkim kako bi proizvod mogli etiketirati kao "oil free", a najveća je ironija to što upravo takva sintetička ulja više nadražuju kožu od prirodnih. Ključ je u tome da potražite proizvod na kojem piše riječ "nekomedogeno" ili "neaknogeno" (noncomedogenic ili nonacnegenic) jer te riječi ukazuju na to da proizvod ne zatvara pore i ne uzrokuje nastanak prištića i akni. Također, stručnjaci upozoravaju da osobama koje imaju problema s aknama neka ulja mogu čak biti i blagotvorna, poput ulja čajevca koje ubija bakterije te ulja lavande koje ima antiseptička i protuupalna svojstva.


2. Samo zato što piše SPF, ne znači da ste sigurni

Divno je što mnoge kozmetičke kuće dodaju zaštitu od UV zraka u make-up proizvode, ali postoje dvije vrlo različite vrste takve zaštite - kemijska i fizička, a one djeluju na suprotan način. Fizička zaštita djeluje poput barijere na koži koja odbija UV zrake, dok ih kemijska zaštita upija te tako stvara slobodne radikale koji su štetni za kožu. Većina dermatologa podržava fizičke zaštitne faktore, a među njima su najcjenjeniji cink oksid i titan dioksid. Ako ste skloni aknama, imajte na umu da ih titan dioksid može potencirati pa je u tom slučaju bolji izbor cink oksid. No, čak ako vaš make-up i sadrži cink oksid, nemojte se na njega oslanjati kao na jedinu zaštitu od sunca. I uz njega morate na lice nanijeti i zaštitnu kremu s faktorom 30 ili više.


3. 'Prirodno' ne znači ništa

U cijeloj zbrci tržišta ljepote najveća su laž pojmovi "organsko" i "prirodno" na proizvodima. Naime, prema kriterijima Američke agencije za hranu i lijekove (FDA) dovoljno je da proizvod sadrži 20 posto prirodnih sastojaka da bi se mogao reklamirati kao prirodan. A što je s preostalih 80 posto sastojaka? Ako vam je doista stalo da vaš make-up bude posve organski, provjerite je li na ambalaži oznaka "USDA organic", jer taj certifikat jamči da je proizvod sto posto ekološkog porijekla. Popis takvih proizvoda i proizvođača možete potražiti na web stranicama kao što su Natural Products Association ili The Campaign for Safe Cosmetics.

A možete i razmisliti je li prirodno uopće najbolji izbor za vas. Naime, samo zato što je nešto prirodno ili organskog porijekla ne znači da vam neće nadražiti kožu. Primjerice, ulja limuna i naranče dva su česta iritansa u proizvodima za ljepotu. Stoga, ako ste skloni alergijama, uvijek prvo isprobajte organski proizvod na djeliću kože s unutrašnje strane zapešća.

Foto: iStock
Znate li što zaista znači kad na proizvodu piše dermatološki testirano?

4. 'Antiaging' sastojci uopće ne djeluju

Jako velik broj make-up proizvoda na ambalaži ističe i neka blagotvorna svojstva za njegu kože, poput antiaging učinka ili protiv akni. Nažalost, ublažavanje bora nije tako jednostavno kao što mislite i ne znači samo ubacivanje sastojka koji sprečava stvaranje bora u, primjerice, korektor. Što se tiče blagotvornog djelovanja u smislu sprečavanja nastanka akna, ono je moguće kod proizvoda koji sadrže salicilnu kiselinu, ali kod antiaging djelovanja ne treba se zavaravati. antiaging učinak radije očekujte od svoje noćne kreme, jer ga od make-up proizvoda nećete dobiti, nego ćete samo baciti novac u vjetar. Naime, većina antiaging sastojaka je fotosenzibilna te se raspada na sunčevu svjetlu. Isto vrijedi i za make-up koji se reklamira kao bogat antioksidansima: od njega nećete imati bogznakakvog učinka. Koža teško može apsorbirati antioksidanse iz šminke koja je nanesena preko dnevne kreme, podloge i pudera. Koža najbolje upija antioksidanse iz seruma koji se nanose prije dnevne kreme.


5. Proizvodi s oznakom 'ne sadrži mirise' sadrže mirise

Ako ne volite snažne mirise, proizvodi s oznakom "bez mirisa" ili "fragrance free" pravi su izbor za vas. No, ako takve proizvode kupujete zato što ste alergični ili osjetljivi na mirise, mogli biste ipak dobiti alergijsku reakciju. Mnoge tvrtke dodaju u proizvod tzv. maskirajući miris koji prekriva miris drugih sastojaka, a FDA ne zahtijeva da ti maskirajući mirisi budu navedeni na popisu sastojaka. Ako ste skloni alergijskim reakcijama, birajte proizvode s oznakom "hipoalergeni proizvod", što znači da je vrlo mala vjerojatnost da će ih izazvati. No, mogućnost ipak postoji pa i u tom slučaju prvo testirajte proizvod na zapešću.


6. 'Dugotrajno' i 'vodootporno' nije isto

Ima nešto primamljivo u make-up proizvodima na kojima piše da traju 24 sata. Svi smo prezauzeti i željeli bismo šminku koja može izdržati cijeli dan. No, planirate li odlazak na bazen noseći make-up označen kao "dugotrajan", trebali biste znati da će vam se razmazati po licu u dodiru s vodom. Naime, formulacija proizvoda označenih s "dugotrajno" nije jednaka kao proizvoda koji su vodootporni. "Dugotrajni" neće podnijeti znojenje i kupanje, ali će, ako se ne izlažete vodi, izdržati do navečer.

7. Što zapravo znači 'dermatološki testirano'

Samo zato što na nekom proizvodu piše da je dermatološki testiran, odnosno da su ga testirali dermatolozi, to ne znači da se istim tim dermatolozima proizvod svidio i da ga smatraju poželjnim. Riječ je zapravo samo o semantičkom triku i ta fraza je, ustvari, lišena bilo kakvog značenja.

Linker
19. travanj 2024 08:08