Nova hit namirnica Skyr - kako je vikinška superhrana preko noći postala svjetski hit

Mliječni proizvod koji se pojavio i na policama hrvatskih trgovina bilježi neviđen rast na svjetskom tržištu zdrave hrane.

 

Tisuću godina jogurt skyr bio je poznat kao vikinška hrana, prije deset godina za njega je čuo rijetko tko izvan Skandinavije, a sada je svjetski hit koji ulazi u sve više trgovina. Odnedavno se može naći i u hrvatskim dućanima. Naziva se i superhranom zbog svojih sastojaka koji odlično djeluju na poboljšanje zdravlja, mladost i vitalnost.

 

Koristan pri mršavljenju

Pripisuju mu se i zasluge za to da Islanđani žive duže u odnosu na ostale europske narode. Naime, na Islandu se godišnja potrošnja skyra mjeri u kilogramima po osobi, dok ga ostatak zapadnog svijeta sada otkriva kao bogat proteinski zalogaj. Po strukturi je sličan jogurtu, ali je puno gušći i kremastiji. Ima velik udio bjelančevina, u prosjeku čak 11 g na 100 grama proizvoda. Primjerice, obični jogurt ima 3,7 grama bjelančevina u 100 grama. U usporedbi s grčkim jogurtom, kojemu je vrlo sličan, ima manje šećera.

Osnovna bjelančevina u skyru je protein kazein, nužan za izgradnju mišića, snagu, ali i koristan pri mršavljenju jer potiče sagorijevanje masti, a imunoglobulini jačaju imunosni sustav organizma.

Iako se prodaje kao jogurt, skyr je tehnički meki sir napravljen od mlijeka. Nakon što se ukloni sirutka, ostaje gusta struktura kojoj se dodaju kulture bakterije mliječne kiseline. Potrebno je od 3,5 do 4 litre mlijeka kako bi se napravila jedna litra skyra. Na Islandu ga jedu svakodnevno i za svaki obrok, a često ga kombiniraju i s borovnicama. Koriste ga i za liječenje opeklina. Neizostavan je dio tamošnje tradicije.  

Proizvodnja autentičnog skyra na Islandu nije zaštićena pa i drugi polažu pravo na proizvodnju nakon što 700 islandskih poljoprivrednika godinama ne uspijeva zaštititi skyr zaštitnim znakom kao trgovačku marku. No, zaštićen je u Norveškoj i Finskoj.

 

Najveći rast

Kako piše The Guardian, tržište skyra vrijedno je skoro osam milijardi dolara godišnje i brzo raste. U Velikoj Britaniji prodaje se u supermarketima od 2015., a u Yorkshireu je 23-godišnji poljoprivrednik koji jedini radi skyr. Kada je 2015. pokretao biznis, imao je problema s dizanjem kredita.

Banka je bila skeptična oko financiranja jer nitko nije čuo za skyr, no vrlo brzo je postao popularan. Tražio sam nešto različito kada sam pročitao članak o skyru. Odletio sam na Island da ga probam, radio s proizvođačem skyra i tako je počelo - izjavio je Sam Moorhouse za The Guardian. Sada već ima ugovor sa supermarketima i dogovara masovno reklamiranje skyra. 

Proizvodnja popularnog skyra izazvala je i pravi rat (“skyr wars”) jer su se proizvođači s Islanda potužili na skyr koji nije proizveden na Islandu.

 

Koliko je skyr veliki hit, svjedoči i podatak da, kada bi i htjeli, Islanđani ne bi mogli zadovoljiti potražnju jer imaju samo 30.000 zaštićenih mliječnih krava na Islandu, a one su manje od europskih i daju 30-40 posto manje mlijeka.

 

Tako da se skyr proizvodi s lokalnim mlijekom u Danskoj, Norveškoj, Britaniji. Najveći rast bilježi se u SAD-u, gdje je jedan islandski poduzetnik (Siggi Hilmarsson) napravio skyr u svojoj kuhinji prema receptu koji je njegova majka našla u ženskom magazinu iz 1960. u knjižnici u Reykjaviku. Hilmarsson je imao dvije poslovnice 2006. kada je počeo; sada ih ima 25.000.

 

Sve o skyru čitajte u novom Doktoru u kući.

Facebook komentari