alternativa šećeru ili pak ne? Agavin, javorov i sirup od datulja - evo zašto biste i s njima trebali biti oprezni

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Puno šećera je uvijek puno šećera, odakle god on dolazio. To je tako i gotovo.

 

Više i vrapci na grani znaju kako neprimjereno velika prisutnost dodanih šećera u prehrani povećava rizik za pojavu debljine, šećerne bolesti tipa II te bolesti srca i krvnih žila. Svi su ustali za poboljšati zdravlje nacije; doktori, medicinske sestre, nutricionisti, kineziolozi …

U zdravim trendovima, i dućani, naravno,vide svoju priliku pa sada svi; i veliki i mali, i specijalizirani i oni obični, širokogrudno, kao zamjenu za loši šećer, nude različite prirodne sirupe.

No, jesu li uistinu oni Bogom dani?     

 

Agavin sirup

Agavin sirup je slađi od šećera, a po konzistenciji je rjeđi od meda. U Americi se počeo koristiti ne tako davno; prije nekih 25 godina. Pojavio se baš u pravo vrijeme; kada se tražila alternativa bijelom šećeru i kada su vegani uz to još tražili i zamjenu za med.

Svijetli se agavin sirup neutralnog okusa koristi u slastičarstvu i za zaslađivanje različitih pića dok je tamni sastojak različitih umaka, marinada, dresinga i naravno, preljeva za kolače.

Agavin je sirup omiljen među koktel majstorima, a koristi se i kao zamjena za smeđi šećer. Za 30 do 40 posto je slađi od saharoze. Od jednostavnih šećera u njemu prevladava fruktoza. U zavisnosti od sorte agave i načina proizvodnje, u sirupu je ima između 50 i 90 posto. Agavin sirup visokog udjela fruktoze nižeg je glikemijskog indeksa u usporedbi s običnim šećerom.

Upravo zato je na dobrom glasu među ljudima koji imaju problema s održavanjem primjerene koncentracije šećera u krvi. Ipak, česti unos namirnica bogatih fruktozom, kao što su agavin sirup i sokovi zaslađeni fruktoznim sirupom, kod slabo aktivnih ljudi povećava rizik za pojavu masne jetre.  

Savjet +

  • Agavin sirup može zamijeniti smeđi šećer. Jedna šalica smeđeg šećera zamjenjuje se s 2/3 do ¾ šalice agavinog sirupa.
  • Agavinim sirupom mogu se u receptima zamijeniti med ili javorov sirup. Jedna šalica meda tj. javorovog sirupa zamjenjuje se jednom šalicom agavinog sirupa.  

 

Javorov sirup

Javor je nacionalni simbol Kanade i njegov se list nalazi na zastavi. Još su starosjedioci Kanade koristili javorov sirup kao zaslađivač i tek ga je nedavno u upotrebi pretekao šećer.  

Jedna jušna žlica javorovog sirupa daje 52 kcal. U njoj je 13 g ugljikohidrata. Istini za volju, vitamini i mineralne tvari su prisutne no u vrlo maloj količini. Može se reći kako je javorov sirup u hrani prvenstveno bogat izvor ugljikohidrata i kao takvoga ga i treba promatrati. Neka vas ne zavaraju hollywoodski filmovi u kojima javorov sirup primamljivo curi preko voćnih palačinki. Vitke glumice se sigurno u njemu ne dave. Američki filmovi su bili i ostali samo bajka.

 

Sirovi sirup od datulja

Datulje su voće koje pokazuje antitumorsko i antioksidativno djelovanje. Ne treba nas stoga čuditi činjenica da se diljem Mediterana u narodnoj medicini koristi za liječenje mnogih bolesti uključujući i rak. U Indiji se suhe datulje daju rodiljama u cilju jačanja imuniteta.

Svi se jednoglasno slažemo kako bismo trebali jesti što je moguće manje prerađenu hranu i smanjiti prisutnost šećera u svojoj prehrani. Svjesni vrijednosti cjelovitih namirnica, sve se više okrećemo sirovoj hrani.

Tako je danas jedan od najpopularnijih zaslađivača zasigurno sirovi sirup od datulja. Na velika vrata ulazi u kuhinje ljudi koji drže do prirodne hrane. Sirup od datulja zadržava pozitivno djelovanje datulja na naš organizam pokazujući antioksidativna i antimutagena svojstva. 

 

Jogurt sa sirupom od datulja

Sirup od datulja može se dodati čvrstom jogurtu. On tako postaje nježnije teksture, ugodnijeg okusa bogatiji za mnoge nutrijente i antioksidanse. Ova zanimljiva pomalo egzotična namirnica idealan je mali obrok sportašima u fazi oporavka. Bjelančevine iz jogurta obnavljaju i izgrađuju mišićno tkivo. Šećeri sudjeluju u stvaranju mišićnog glikogena i nadoknadi energije. Kalcij i magnezij doprinose očuvanju zdravlja kostiju i reguliranju povišenog krvnog tlaka. Vitamini B skupine sudjeluju u dobivanju energije iz hrane.

Antioksidansi (u prvom redu fenoli) neutraliziraju slobodne radikale nastale tijekom tjelovježbe. Tu je još i kalij koji doprinosi ravnoteži vode u organizmu,  cink koji pomaže zacjeljivanje mikropukotina u mišićima te folat (vitamin B skupine) koji čuva zdravlje srca i krvnih žila. Sve u svemu, jogurt sa sirupom od datulja je sportska ideja koju ne bi bilo loše barem probati.      

 

A ja ne bih bila ja da i na kraju nemam neki komentar

Koliko god sirupi od datulja, agave ili javora bili cijenjeni i hvaljeni, valja ipak imati na umu da su izuzetno bogati energijom. Kao koncentrat šećera od koristi su tjelesno aktivnim ljudima.

 

S druge strane, njihov unos, ma koliko god prirodni i eko bili, moraju ograničiti svi oni koji imaju problema s prekomjernom tjelesnom masom.

 

Puno šećera je uvijek puno šećera, odakle god on dolazio. To je tako i gotovo.

 

A što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim.

Recept koji ćete voljeti

Sirovi sirup od datulja

Zašto ga kupovati kada ga možemo i sami napraviti?

Foto: Istock

Sastojci:
  • 250 g očišćenih datulja
  • 500 ml vode

Priprema:

  1. U blenderu fino sameljite očišćene datulje. Ako je potrebno dodajte žlicu-dvije vode.
  2. U prikladnoj posudi pomiješajte datulje s vrućom vodom. Često promiješajte tijekom dva sata.
  3. Odložite sirup u hladnjak preko noći.
  4. Sljedeći dan  procijedite ga kroz gustu gazu u staklenu posudu. Poklopite.
  5. Gotovi sirup od datulja držite u hladnjaku i potrošite tijekom 2 dana.        
Facebook komentari