U modi je. Navali narode! Malo sutra. Kad ovo pročitate, neće vam pasti na pamet otići na tu 'liposukcijsku dijetu'

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Pitam se koje su struke prodavači tzv. liposukcijske dijete. Diplomski studij nutricionizma završili sigurno nisu. Što ja od sutra ne bih bila astronautkinja. Ili profesorica japanskog. Razmislit ću što mi se više sviđa. Ili što mi bolje zvuči.

 

Kad sam mužu rekla o čemu bih danas pisala, odmah je komentirao Samo na sebe bespotrebno navlačiš neprijatelje. Bolje ti je piši o tikvama.

Ali što mogu kad sam takva?

Svojeglava, zaje… i još žensko. Kombinacija za ubit' se, često me na urođenu ludost podsjeti rođak Marko.    

Jednostavno ne mogu šutjeti. Ne mogu ponizno klimati glavom na tvrdnju da je trava plava niti se mogu diviti jelu koje ne valja.

O tikvama i jednoj super juhi pisat ću neki drugi put.

 

Kakva korist od mojih kolumni ako ih svedem na fine temice; šarene tanjure, vlakna i vitamine? Treba se pozabaviti i problemima. Vjerujte mi, pekla bi me savjest da ne upozorim ljude, barem one koji žele poslušati i drugu stranu medalje, na opasnosti koje vrebaju iz zadnje pomodarske dijete i njezinih grandioznih obećanja o mršavljenju i zdravlju. Jednostavno, crkla bi' da se danas ne osvrnem na tzv. liposukcijsku prehranu.

 

Službena web stranica koja promovira ovu dijetu kaže kako se ona temelji na povećanju potrošnje visokokalorijskih zasićenih masnoća, a smanjenju unosa ugljikohidrata te striktnom ograničenom unosu bjelančevina. Prodavači te dijete pričaju svega i svašta. Neke stvari se jednostavno kose sa zdravim razumom.

Evo primjera:

Kažu: Debljina nije kalorijska nego hormonalna neravnoteža.

Mo'š si mislit'. Naravno da je debljina prvenstveno rezultat prejedanja. Čovjek je jeo više nego je trošio. Nije se nitko udebljao od vode i zraka. Mislim da je to svima jasno.

Istini za volju, postoje neki lijekovi koji kao mogu potencirati debljanje. Postoje i neke zdravstvene tegobe poput hipotireoze koje povećavaju taj rizik. Međutim, bolesti su problemi kojima se prvenstveno bavi medicina. 

 

Kažu: Vježbanje ima vrlo mali utjecaj na mršavljenje.

Da je ovo potpuno netočno vidi se iz aviona. Istina je upravo suprotna. Tjelovježba je i te kako potrebna želi li se smršaviti. Pješačenje, brzo hodanje, plivanje, vožnja bicikla, planinarenje, trčanje laganim do umjerenim tempom … aktivnosti su tijekom kojih se energija dobiva prvenstveno aerobnim putem. Troši se energija iz glikogena u mišićima, ali isto tako i iz masti. Dakle, redovita svakodnevna tjelovježba pomaže održavanje vitke linije kod ljudi koji nisu debeli, a uz to pomaže mršavljenje kod onih koji muku muče s prekomjernim kilima. Ona jednako tako doprinosi zdravlju srca, regulaciji koncentracije šećera u krvi, očuvanju čvrstoće kostiju, tonusa mišića… i treba biti dio naše svakodnevice. Bilo sunce, bila kiša. Izgovora nema.

 

Kažu: Liposukcijska prehrana je integrirala LowCarb/Mediteransku dijetu… u protokol za mršavljenje i održavanje kilaže.

Ne može se tzv. liposukcijska prehrana poistovjećivati s Mediteranskom. Znamo i sami da ljudi na Mediteranu jedu žitarice i voće (a njih tzv. liposukcijska prehrana ne preporučuje). Pa smokve, grožđe, naranče, limuni, mandarine, trešnje, višnje, breskve… simboli su Mediterana.

E da. Što bi Talijani bez tjestenine, a Francuzi bez svog francuza? Žitarice i proizvodi od žita su glavni izvor energije u prehrani. Često u jelovnik trebamo uključiti one cjelovite; doručkovati ječmene pahuljice s jogurtom i brusnicama, ručati ričet varivo... Jasno je svima da treba izbjegavati prerađenu hranu i da se ne treba daviti u bijelom kruhu i gotovim šarenim žitaricama za doručak koje imaju masu dodanog šećera.    

 

Kažu: Klinička ispitivanja su pokazala da redoviti doručak ili redoviti obroci nemaju značajan utjecaj na mršavljenje.    

Nemojte doručkovati pa ćete za ručak biti gladni k'o vuk. Bar je tako kod mene i ljudi koje ja poznajem. Ili smo mi Marsovci.  

 

Kažu: Istina je da voće i povrće ima zdravstvene prednosti, ali nema značajnog učinka na mršavljenje. 

Ovo prvi put čujem. Ljudi svega sebi dopuštaju tvrditi. A jadan papir trpi gluposti.

Da razjasnim, voće je potrebno jesti uvijek. I tijekom dijete za mršavljenje. Slatko je i smanjuje želju za slatkišima. Osobno ne jedem slatkiše. Bez njih se može. No voće ne dam. Grožđe moga zeta čisto je savršenstvo. Nije voće samo vitamin C, glukoza i fruktoza. Tu su nebrojeni nezamjenjivi antioksidansi. Izbacimo li voće iz jelovnika ne možemo više pričati o kvalitetnoj i zdravoj prehrani. Nema tu mjesta raspravi i filozofiranju.        

Povrće (blitva, kupus, tikvice …) je važno kod mršavljenja jer je niske energetske vrijednosti, a bogato je vlaknima. Vlakna (i iz voća, i iz povrća i iz integralnih žitarica i iz mahunarki) pomažu osjećaj sitosti i sprječavaju prejedanje. Da ne govorim da su potrebna za redovito pražnjenje crijeva i slavnu detoksikaciju.   

 

Kažu: Iz "izvora IN" (hrane), nema potrebe unositi više od 600 kcal (preporuka EFSA).

Ovo sam morala pročitati nekoliko puta jer nisam vjerovala da baš tako piše. EFSA (Europska agencija za sigurnost hrane) sigurno to nije preporučila. Nema šanse.

Željeli mi to priznati ili ne, dnevni unos od 600 kcal je čisto gladovanje. Da mi daju svu slavu i sve novce ovoga svijeta ja nikome nikada, a ma nikome i nikada, takav jelovnik ne bih preporučila. Bože sačuvaj. Da mi još čovjek umre. Pa tih sićušnih 600 kcal nije dovoljno ni za ležanje i gledanje u strop cijeli dan, a kamoli za obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Istina, tijekom mršavljenja se dio potrebne energije namiruje topljenjem masnih zaliha, no unosom hrane od 600 kcal nema teorijske šanse da čovjek namiri potrebu za vitaminima, mineralnim tvarima i vlaknima. O antioksidansima da i ne govorim.

Uz tzv. liposukcijsku prehranu idu i neki dodaci prehrani naziva Papi lova. Pa neću valjda doživotno financirati proizvođače bezlične hrane u prahu? Svako zdravo mršavljenje zasniva se na mijenjanju loših prehrambenih navika i uključivanje tjelovježbe. Treba čovjeku ponuditi rješenja kojih će se bez trauma i stresa pridržavati do kraja života. Dodaci prehrani mogu pomoći u određenim slučajevima no oni nisu zamjena za kvalitetnu i uravnoteženu prehranu. Ne postoji na svijetu, niti će ikada postojati dodatak prehrani koji će zamijeniti hranu. A i zašto bismo jeli nešto instant i dehidrirano? Treba uživati u hrani. Treba uživati u janjetini, inćunima, Paškom siru, grožđu, kruhu ispod peke… Naravno, treba jesti gospodski po malo, a ne kao da sutra neće svanuti.

 

Kažu: Aminokiseline su esencijalne hranjive tvari koje se već nalaze u hrani koju jedete (meso, mlijeko, jaja, orašasti plodovi i drugo), a kod Liposukcijske prehrane se koriste prirodne iz mliječne sirutke.

Pa i one iz mesa i mlijeka su prirodne. Btw, ne znam postoji li osim mliječne još koja sirutka.  

Ima toga još. Nije kraj.

Prodavači kažu da se uslijed njihove dijete može pojaviti neugodan zadah. To je zadah po acetonu i nastaje kao rezultat povećanog stvaranja ketonskih tijela (uključujući i aceton) u organizmu. Imati neugodan zadah po acetonu sigurno nije normalno. Ne treba biti silno pametan za zaključiti da s tom dijetom nešto nije u redu. Ketonska tijela stvaraju se kada prehrana manjka na ugljikohidratima. Prodavači tzv. liposukcijske prehrane u tom slučaju savjetuju korištenje osvježivača daha, higijenu usne šupljine i konzumiranje pitke vode.

Ruku na srce, ne znam tko će prati zube 20 puta dnevno.  I tko bi pio drugu vodu osim pitke? Ljudi moji, pomirite se sa zdravim razumom. Vratite žitarice i voće u svoj život.

 

Spominje se i glavobolja kao nus pojava. Uzmite tabletu, kažu prodavači.

Ha ha. Zdravog li života.

 

Aaaaa. Može se javiti i zatvor stolice. U ljekarni kupite laksativ, dodaju mudraci.

Bravo! Naranče pred kućom služit će nam od sada samo za dekoraciju okućnice, a u ljekarnu ćemo ići po laksativ.    

 

I nadutost se može pojaviti. Opet trk u ljekarnu. Tako kažu.

Tu je i razdražljivost. Joj…

 

Dalje kažu: Lupanje srca. Mogući uzroci su dehidracija i nedostatak soli ili posljedica djelovanja hormona stresa zbog nedostatka šećera. Popiti dosta slane vode, a ako se lupanje nastavi kontaktirati svog nutricionistu.

Molim vas ljudi, odmah tražite pomoć liječnika. Nutricionist vam sigurno neće pomoći. Ili postoje neki nutricionisti s nadnaravnim sposobnostima. Nikad se ne zna. Nisam među njima.   

 

I za kraj, pitam se koje su struke prodavači tzv. liposukcijske dijete. Diplomski studij nutricionizma završili sigurno nisu.

Što ja od sutra ne bih bila astronautkinja. Ili profesorica japanskog. Razmislit ću što mi se više sviđa. Ili što mi bolje zvuči.

Astronautkinja, profesorica japanskog, astronautkinja, profeso ...  razmišljam. Javit ću vam što sam odlučila.  

 

  

Facebook komentari