Patlidžani i tikvice Odlična su zamjena za meso i krumpir, možete li im odoljeti!?

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Siromašni energijom, a bogati vitaminima, i to baš onima kojih, kako se to lijepo kaže - nikad dosta. Možda vas ovi recepti navabe da im napokon date šansu i u svom tanjuru.

 

Stavi u saft kapulu i balancanu pa sve propasiraj. Neće ti on to ni primijetit, vječito su moja baka i majka smišljale načine kako djedu podvaliti povrće.

Ako i vi sa svojim ukućanima mučite iste muke, poslužite se provjerenim trikom. Sljedeći put kada budete radili meso u povrtnom umaku, pred kraj pirjanja ga izvadite i stavite sa strane, a umak izmiksajte štapnim mikserom (tko bi se po starinski patio s pasirkom) pa na posljetku meso vratite nazad. Povrće se neće ni osjetiti, a zaprška neće biti potrebna. Dobije se lagano jelo koje garant neće kao kamen pasti na želudac.

Ovako ja radim umak. Sada ljeti u njega stavim patlidžan koji mu da potrebnu mekoću i gustoću. Vjerojatno to nije po pravilima kuharstva no ne treba u životu sve biti po špagu.

 

Patlidžani

Botaničari ovu namirnicu drže voćem čije se sorte različitih boja i oblika uzgajaju diljem svijeta. Tako u Indiji postoji bijeli patlidžan jajolikog oblika, u zapadnoj Africi su česti mali bijelo-žuti patlidžani, a na Karibima zeleni. Među poznatijima su još bijeli i zeleni patlidžani veličine dinje te naš ljubičasti.

Patlidžan inače potječe sa Srednjeg Istoka gdje se nazivao kavijarom siromašnih. Arapi su ga u Srednjem vijeku donijeli u Europu odakle se dalje proširio svijetom.

Mnogo je recepata koji uključuju ovu namirnicu pa svaka domaćica ima svoje male tajne. On se može kuhati, pirjati, puniti mesom ili povrćem, pohati, peći u pećnici, na roštilju ili u dubokom ulju. (Ja ne pržim patlidžan jer njegova spužvasta struktura upije nemoguće puna ulja.) Uz to, u nemalom broju recepata patlidžan zamjenjuje meso. Bez uveličavanja se može reći kako je on zvijezda Mediteranske kuhinje.

Neizostavan je sastojak Grčke musake dok se jednostavno Talijansko jelo Parmigiana pravi od patlidžana, salse od rajčica i sira.

Patlidžan je dobar izvor folata. To je vitamin B skupine od važnosti trudnicama u prvim mjesecima trudnoće. Pomaže pravilan razvoj ploda. Njegova dovoljna prisutnost u prehrani budućih majki smanjuje rizik od pojave nesrašćene kralješnice i rascjepa nepca kod djeteta. Uz to, ovaj vitamin pomaže liječenje anemije i štiti zdravlje srca.

Patlidžan nikako ne valja guliti jer je njegova kora jestiva i bogata prehrambenim vlaknima. Sada ljeti lošu probavu imaju samo oni koji ne misle o svome zdravlju. (Naravno, ne ubrajam tu ljude s kroničnim probavnim tegobama.)
Prije su domaćice izrezani patlidžan solile pa ga potom gnječile rukama da iz njega iscijede vodu. Tvrdile su da se tako izgubi njegova gorčina. Ne samo da se gorčina nije izgubila, nego je, štoviše, postala još izraženija. Nema potrebe za tim. Zašto sebi komplicirati život?

Foto: iStock Popečci od tikvica vrlo su jednostavno, ali jako ukusno jelo. Možete ga servirati samostalno uz umak od jogurta ili, pak, kao dodatak glavnom jelu, pa čak i kao predjelo. (Uf, proradile su nam zazubice...)

 

Tikvice

Naš ovotjedni jelovnik bit će u znaku tikvica. Upravo su dozrele u vrtu moga svekra.

To su rodice krastavca. Blagog i neutralnog okusa ljube se s mnogim namirnicama, posebno rajčicama.

Tikvice kuhamo na lešo, pirjamo, pečemo, pržimo, pohamo, punimo mljevenim mesom sirom ili mahunarkama ... Mogu se jesti i sirove pa se često dodaju svježim sezonskim salatama. Koji god recept bio, tikvice nikada ne razočaraju.

Kao i drugo ljetno povrće, tikvice su izuzetno siromašne energijom. Gotovo 95% njihove mase otpada na vodu, a masti gotovo da i nemaju. I njihova je kora jestiva. Među mikronutrijentima u tikvicama se ističe sadržaj vitamina C. Sto grama ovog povrća zadovoljava skoro trećinu naših dnevnim potreba za ovim vitaminom. U njima je nešto malo vitamina B skupine. Sve u svemu, najviše korist od tikvica ćemo imati ako ih jedemo sveže. Dugi tanki rezanci tikvica dekorativno izgledaju u salati. Ljudi koji jedu sirovu hranu koriste ih umjesto klasične tjestenine.

Uživajmo u ovome ljetu i njegovim plodovima. Osim tikvica i patlidžana, tu su još paprike, krastavci i rajčice. Pred njima odreda kapituliraju i oni najtvrdoglaviji.
Neka vam je uslast!

A kakve sve ljepote s tivicama rade naše Berislava i Lucija, pogledajte u Zdravoj kuhaoni!

Isprobajte i vi!

Juha od tikvica

Moj je recept bez brašna, vrhnja, gotovih bujona i dodataka jelima. Isprobajte ga. Uvjerena sam da će vam se svidjeti.

Foto: iStock

Sastojci:
  • 2 srednje velike tikvice
  • 1 velika mrkva
  • ½ srednje glavice luka
  • komad celerovog korijena
  • komad peršinovog korijena
  • ulje
  • sol
  • mažuran, majčina dušica, origano, peršinov list, đumbir u prahu, ...

Priprema:

  1. Na ulju blago popržite sitno izrezani luk da postane staklastog izgleda.
  2. Dodajte opranu i na krupne komade izrezanu mrkvu te celerov i peršinov korijen. Smanjite vatru i uz često miješanje pirjajte nekoliko minuta.
  3. Dodajte na krupne kocke neoguljene izrezane tikvice pa sve kratko propirjajte. Dolijte proključalu vodu da prekrije povrće.
  4. Dodajte sol, majčinu dušicu, origano i mažuran. Kuhajte dok mrkva skoro ne bude gotova.
  5. Izvadite mrkvu iz juhe.
  6. Juhu izmiksajte štapnim mikserom.
  7. Mrkvu izrežite na kockice, vratite u juhu, dodajte đumbir i vratite na vatru da proključa.
  8. Pred služenje pospite usitnjenim peršinom.

 

Napomena:

U ovu juhu ne stavljam papar jer je đumbir dovoljno ljut no vi učinite prema svom ukusu.

 

A što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim.

Facebook komentari