Jedimo je češće i više Smanjuje upale i razinu šećera, no još je važnija jer koči rast stanica raka

Vesna Bosanac

Vesna Bosanac diplomirala je i doktorirala nutricionizam na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Prva je nu...

Više >

Znanstvene su studije pokazale kako betacijanini kojih ima u cikli, ali i u blitvi, koče dijeljenje stanica raka, a samim time i njegovo širenje.

 

Došli su nam hladni dani. Polako se rastajemo sa sočnim rajčicama i krastavcima i otvaramo sezonu kelja, raštike i blitve.

Nama koji smo odrasli uz more, oni su standardne zimske namirnice. Oduvijek su tu negdje. Od kada znam za sebe, baka nam ih je svaki dan kuhala za večeru. I dan danas joj nešto lešo nema premca.

Mogu ja večerat' bilo šta, kaže nedavno ponizno naglašavajući svoju skromnost.

Bilo šta, pod uvjetom da je zeleno i svježe skuhano. Ne dao Bog slučajno pojesti ostatak ručka, dometne moja majka koja bi nekad uvečer radije čitala knjigu nego kuhala večeru.

Bravo bako. Ti si moja carica. Ne bi ti ni doživjela te godine da ne misliš na sebe, zagrli moja sestra svoju staru priju. 91 godina joj je tek. A blitva joj je posebno draga. :)

 

Poželjni betacijanini

Blitva potječe upravo s Mediterana, a neki joj preciznije za pradomovinu imenuju Siciliju.

Promatrajući listove blitve i cikle i mi laici možemo ispravno zaključiti da su te dvije biljke u rodu.

I dok se cikla uzgaja prvenstveno zbog korijena, kod blitve su važniji listovi. Štoviše, oni su dobar izvor karotenoida, magnezija, mangana, željeza, kalija, vitamina E, C, K i folata, betalaina i fenolnih kiselina te drugih fenolnih tvari antioksidativnog djelovanja.

Upravo zahvaljujući svom bogatom sastavu, blitva se u narodnoj medicini koristi kao pomoć u ublažavanju upalnih procesa i snižavanju visoke koncentracije šećera u krvi. Nadalje, znanstvene su studije pokazale kako betacijanini kojih ima u cikli, ali i u blitvi, koče dijeljenje stanica raka, a samim time i njegovo širenje. Nije na odmet spomenuti kako se debele stabljike blitve u nekim dijelovima Europe koriste umjesto šparoge.

Sve u svemu, blitva je povrće koje bi trebali više cijeniti i češće ga uključiti u jelovnik.

 

U zelenome je čak i kalcij

Mlijeko, sir, jogurt i slične mliječne proizvode s pravom smatramo glavnim izvorima kalcija u prehrani. No izvor kalcija je svakako i zeleno lisnato povrće. Iako se kalcij iz povrća lošije iskorištava, ono ipak doprinosi njegovom dovoljnom dnevnom unosu. Pomaže to izgradnji kostiju u mladosti i kasnije očuvanju njihove gustoće.   

Da je tome tako, potvrđuje moja baka. Padne tu i tamo. (To je ono što mi znamo, a sigurno ima još i onoga što ostane neprijavljeno :)). Srećom sve prođe bez lomova.

Zapetljaju se noge pa padnem priko ovog štapa. Odn'ja ga Đava, objašnjava baka svoje probleme.  

Prema njezinom pričanju, dok je bila dijete nije bilo mlijeka i sira u izobilju. Kako su onda kosti jake? Nema dvojbe da su svakodnevna tjelesna aktivnost i česta prisutnost zeleni na jelovniku sigurno doprinijeli njihovoj čvrstoći. 

 

Birati nabolje

Ako ste u prilici, odaberite ekološki uzgojenu blitvu. Ona, u usporedbi s onom klasično uzgojenom, duže zadržava svoju izvornu strukturu i izraženu boju, a time i nutritivnu vrijednost.

       

Kako pripremiti blitvu?

Blitva dugotrajnim kuhanjem gubi vrijedne sastojke pa ju se zato nikako ne smije, kako to uobičavaju raditi naše stare domaćice, kuhati do sudnjeg dana. Sjećam se kako bi moja majka kuhajući blitvu, isplela pola džempera. :D

Evo kako je jednostavno i brzo skuhati.

  1. Očistite ju i operite.
  2. Stabljike izrežite uzdužno na trake širine pola prsta, a listove na trake širine prsta.
  3. Zakuhajte vodu, dodajte sol i izrezane stabljike. Promiješajte i kada voda zakuha kuhajte 2 minute.
  4. Potom dodajte listove, opet promiješajte i kada voda ponovo zakuha, kuhajte još 2-3 minute.     
  5. Ocijedite blitvu te ju začinite mješavinom maslinovog ulja, papra i sitno isjeckanog češnjaka.

 

Savjet više

  • Svima nam ponekad dosade poznati okusi. S obzirom na to da ćemo se s blitvom družiti cijelu zimu, loše bi bilo od nje prerano odustati. Kombinirajmo je zato s tuštom, listovima cvjetače, brokule i sl.
  • Lešo kuhana blitva dobro ide s kuhanim krumpirom, jajem i jogurtom.
  • Naravno, odlično ljubi ribu, a vegani je kombiniraju s tofuom.
  • Meni je izvrsna kombinacija blitve, svježeg sira i Ličkih pola (pečenih polovica neoguljenog krumpira).

 

Imate li djecu, poznato vam je da se mršte pri samom spomenu češnjaka i papra. Začinite zato blitvu limunovim sokom i maslinovim uljem. Limun blitvi daje poseban osvježavajući okus i istodobno poboljšava iskoristivost prisutnog željeza.

Tako pripremljenu kombinirajte ju uz topli sa sirom ili prženo jaje. Više sam nego sigurna da se sljedeći susret vaših malaca s ovim povrćem neće pretvoriti u cjelovečernju dramu od tri čina. 

Dobar vam tek.


A što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim.

 

 

Facebook komentari