svima nam se to događa Devet razloga zašto ponekad gubimo razum i postajemo shopping manijaci

Dea Marinović

Završila sam studij komunikologije na Hrvatskim studijima, a novinarstvom se bavim nekoliko godina. Radila sam u dnevnim novinama,...

Više >

Svi smo vjerojatno doživjeli situacije u kojima smo ušli u trgovinu kako bismo kupili kruh, a izašli smo s tri pune vrećice. I sretni smo ako je kruh uopće bio među svim tim stvarima, inače bismo se opet morali vraćati u trgovinu. Zašto se ovo događa?

 

Efekt Diderota

Francuski filozof i književnik Denis Diderot je gotovo pola života proveo u siromaštvu. Godine 1765. sve se to promijenilo, kada je po milosti Katarine Velike dobio veliku količinu novca za svoju biblioteku koju je ona tom prilikom otkupila.

Diderot je odmah kupio crveno odijelo koje je zasjenilo sve što je imao. U trenutku je shvatio da su sve ostale stvari koje posjeduje sasvim obične i da svojom običnošću kvare ljepotu skupocjenog crvenog odijela. Zatim je kupio skupocjeni tepih, a vodeći se istom logikom ubrzo je renovirao stan, kupio veliko ogledalo, fotelju, skulpture, posuđe... Sve je zamijenio novim i skupocjenim stvarima.

Upravo opisani slijed stvari 200 godina kasnije je prepoznat u modernom društvu i tako je došlo do efekta Diderota.

I mnogi od nas padaju na njemu. Kupite jedan jedini jastuk i uskoro preispitujete sav namještaj u dnevnom boravku.

 

Efekt snoba

Ako kupujete odjeću (koju si ne možete priuštiti) samo kako biste se isticali, to se naziva efektom snoba. Mnogi ljudi vole biti u centru pozornosti i nova odjeća je jedan od najboljih načina da se to i dogodi.

 

Svi to imaju 'efekt'

Ovaj efekt je upravo suprotan efektu snoba. To je kad kupujete određeni odjevni predmet samo zato što ga svi imaju i zato što je sad u modi. Kupujete čak i ako vam se ne sviđa, ali ipak želite biti u trendu.

 

Kupnja za budućnost

Ljudi vole biti pozitivni. Zato ponekad kupuju odjeću za budućnost, kao na primjer premalu suknju, jer smatraju da će ih motivirati da izgube kile.

 

Impulzivna kupnja

Imali ste loš dan i odlučili ste otići u svoju omiljenu trgovinu, ili ste se pak odlučili počastiti jer ste na poslu dobili mali bonus. Sreća zbog ovakve kupnje proći će vrlo brzo, jer će vas uskoro uhvatiti grižnja savjesti jer ste previše potrošili. Naravno, s vremena na vrijeme se trebamo počastiti, ali ako jednom, dva put mjesečno imate ovakve impulzivne kupnje, brzo ćete to osjetiti na računu.

Impulzivno kupovanje je, kažu stručnjaci, posljedica nedostatka pozitivnih emocija. Pokušajte pronaći aktivnost koja će vam pomoći u borbi protiv lošeg raspoloženja, umora i stresa.

 

Trgovački trikovi

Ugodna glazba, tople boje i domaći mirisi - sve to utječe na nas kada uđemo u trgovinu (iako toga nismo ni svjesni). Ugodno je, opušteni smo, zaboravljamo na vrijeme i počnemo kupovati… Kupovati k'o blesavi.

Ovo znamo svi, ali ne škodi ponoviti - nikad u shopping nemojte ići gladni!

 

Rasprodaje i promocije

Ovo je jedan od najčešćih razloga zašto ljudi kupuju stvari koje im nisu potrebne. Trgovine nam nude 3 artikala za cijenu 2 ili 50 popusta koji vrijedi samo jedan dan. I tada uglavnom kupimo stvari koje nam nisu potrebnu, ali hej, bilo je šteta propustiti tako sjajnu priliku… 

 

Jeftina roba

Kako bismo uštedjeli nešto novca, znamo kupiti jeftiniji komad odjeće koji nam je zaista potreban. No, što se često događa? Dobre čizme mogu nam stvarno potrajati nekoliko godina, dok one jeftine bacimo nakon nekoliko mjeseci i onda opet kupujemo nove, jeftine, naravno.

Postoji izreka 'kupujte lijepo ili kupujte dvaput'. Kada kupujete nešto što vam zaista treba (poput kaputa, čizama, torbe), prvo obratite pozornost na njihovu kvalitetu.

 

Uvjerljivi prodavači

Mnogi prodavači znaju kako osvojiti naše povjerenje. Mogu vam povjeriti da jedna stvar nije baš dobra, dok je druga 'puno bolja'. I znaju vas 'navući' da kupite 10 majica umjesto one koju ste zapravo planirali kupiti. Budite jaki :)

 

Facebook komentari