Prehrana po bolestima Ove namirnice doista djeluju antikancerogeno

Dobar izbor je vegetarijanska prehrana bogata vlaknima jer je temeljena na mnogo voća i povrća, a siromašna zasićenim mastima. Danas je poznato da prehrambena vlakna mogu pomoći u zaštiti od raka crijeva, rektuma, prostate, maternice i dojke.

Mnogi oblici raka danas se vrlo uspješno liječe, a postoje uvjerljivi dokazi da određene namirnice imaju antikancerogeno djelovanje, odnosno djeluju protiv upala, dok neke potiču upale jer sadrže štetne tvari. Procjenjuje se da je prehrana uzrok trećine svih oblika raka. Osnovna preporuka u prehrani koja štiti od raka je povećati unos svježeg voća i povrća zbog beta-karotena i vitamina C te integralnih žitarica, a smanjiti unos alkohola, zasićenih masnoća, dimljenih i usoljenih namirnica, mesa i mesnih prerađevina, hrane s roštilja jer mogu nastati potencijalno kancerogene tvari (zagorjele dijelove nikad nemojte jesti), a izbjegavati pušenje i sunčanje bez zaštite.

Važno je da hrana koja se konzumira sadrži zdravu količinu vitamina A, C i E jer su to jaki antioksidansi koji eliminiraju učinke slobodnih radikala koji nastaju u tijelu tijekom kemijskih procesa i kao dio našeg prirodnog obrambenog mehanizma.

 

  • VITAMIN A: voće i povrće živih boja sadrži velike količine betakarotena, koji tijelo pretvara u vitamin A koji djeluje preventivno protiv tumora. Ima ga u iznutricama i ribljim uljima. Hrana bogata beta-karotenom smanjuje učestalost raka pluća, mokraćnog mjehura, dojke i grlića maternice
  • VITAMIN C: voće i povrće (osobito agrumi i crvena paprika) obiluje ovim vitaminom koji, osim što je jak antioksidans, djeluje preventivno na stvaranje nitrozamina u želucu (formira se u želucu kada jedemo namirnice bogate nitritima, npr. konzerviranu hranu)
  • BIOFLAVONOIDI: tamno obojeno voće (grožđe, borovnica, kupina), citrusno voće, čaj i crno vino, soja i razni drugi obojeni plodovi sadrže bioflavonoide. Do sada je poznato oko 4000 flavonoida iz voća, povrća, a za njih 22 dokazano je antitumorsko djelovanje. Svi su prirodno prisutni u citrusnim plodovima, osobito naranči i mandarini.  Američko društvo za rak upravo je na istraživanjima antikancerogenog djelovanja flavonoida donijelo preporuke o konzumaciji pet obroka voća i povrća svaki dan
  • VITAMIN E: ima ga najviše u pšeničnim klicama, orašastim plodovima te zelenom lisnatom povrću, a djeluje kao jak antioksidans, tj. zaustavlja proizvodnju slobodnih radikala nastalih oksidacijom masti
  • SELEN: element u tragovima koji se nalazi u jajima, iznutricama, morskim plodovima, indijskim oraščićima snažan je antioksidans koji također štiti od raka
  • VLAKNA: pružaju vitalnu zaštitu od raka debelog crijeva, rektuma, prostate, maternice i dojke. Hrana siromašna vlaknima povećava tjelesnu masu, mijenja način funkcioniranja crijeva, dovodi do zatvora što potencijalno povećava rizik od raka.

 

Foto: iStock Ako još uvijek niste, ovo je pravi trenutak da probate malo egzotičnije začine. Za početak nemojte pretjerivate kako biste se naviknuli na njihov okus, a između svih curryja, birajte radije onaj slatki pa postepeno prelazite na ljući.

Na kemoterapiji

Pravilna i odgovarajuća prehrana osobito je važna osobama koje boluju od karcinoma jer stvara bolje šanse za izlječenje pojačavajući učinak lijekova. Dobra uhranjenost, balansirana prehrana i njega tijekom liječenja pomaže da se održi dobra uhranjenost i povoljno djeluju na imunosni sustav.

Važno je misliti na to da tijelo mora biti jače da bi se brže oporavilo. Pravilna prehrana umanjit će i moguće neželjene posljedice liječenja poput gubitka apetita, mučnine i povraćanja.

Neke vrste kemoterapije uzrokuju jake gastrointestinalne simptome. Ukoliko se ne kontroliraju, može doći do neravnoteže elektrolita, dehidracije i gubitka tjelesne mase. Neki bolesnici razviju averziju prema hrani ukoliko konzumiraju određenu hranu za vrijeme mučnine i povraćanja. Ove averzije dodatno smanjuju prehrambeni unos. Neki lijekovi utječu na okusne pupoljke jezika što rezultira promijenjenim i smanjenim osjećajem okusa. Može doći i do smanjene produkcije sline. Česta je i konstipacija.


20 najboljih antikancerogenih namirnica

1. ZELENI ČAJ: obiluje polifenolima, uključujući katehine, koji sprečavaju nastanak novih krvnih žila nužnih za razvoj raka i širenje metastaza. Jak je antioksidans i detoksifikator.

2. KURKUMA I CURRY: najjači poznati prirodni protuupalni začin. Dodatno mogu poticati učinke kemoterapije i smanjiti razvoj tumora.

3. ĐUMBIR: djeluje protuupalno i jak je antioksidans. Djeluje protiv stanica određenih tipova raka, suzbija stvaranje novih krvnih žila potrebnih za razvoj raka, a i ublažava neugodne posljedice kemoterapije.

4. KUPUSNJAČE (brokula, prokulica, kineski kupus, kupus, kelj, koraba, cvjetača): sadrže sulforafan i indol3-karbinol, jake antikancerogene molekule. Sprečavaju da se prekancerozne stanice razviju u zloćudne tumore.

Foto: iStock Neki ljudi baš i ne vole kupusnjače kao što su prokulice, no možda vas informacija kako sadrže visoku dozu atikancerogenih molekula udobrovolji da se barem ponekad prisilite...

5. ČEŠNJAK, LUK, PORILUK, LJUTIKA, VLASAC: izniman protuupalni učinak koji dokazano može smanjiti rizik od razvoja raka bubrega i prostate.

6. VOĆE I POVRĆE BOGATO KAROTENOIDIMA (mrkva, jam, slatki krumpir, buča, rajčice, marelice, cikla, sve voće i povrće žarkih boja - narančaste, žute crvene i zelene): sadrže vitamin A i likopen za koje se dokazano zna da inhibiraju razvoj stanica nekoliko oblika raka (primjerice, izrazito agresivne gliome na mozgu). Lutein, likopen, fitogen i kantaksantin jačaju imunosni sustav i povećavaju njegovu sposobnost da se obrani od kanceroznih stanica.

7. RAJČICA: likopen iz rajčica štiti od raka prostate ako se konzumira barem dva puta na tjedan, ali rajčica mora biti kuhana kako bi otpustila likopen pa se preporučuje umak od rajčice s maslinovim uljem jer ono pomaže apsorpciji likopena.

8. SOJA: izoflavoni iz soje blokiraju spolne hormone (estrogen i testosteron) da stimuliraju kancerozne stanice.

9. GLJIVE (shiitake, maitake, šampinjoni, portobello, zimske bukovače i šarena tvrdokorka): sadrže polisaharide i lentinan koji stimulira reprodukciju i aktivnost imunosnog sustava.

10. ZAČINSKO BILJE (ružmarin, majčina dušica, origano, bosiljak i metvica): iznimno su bogati uljima terpena, a ružmarin ima i sastojak karnosol koji je jak antioksidans i djeluje protuupalno. Pojačavaju djelovanje kemoterapije.

Foto: iStock Začinsko bilje također djeluje, dapače, pojačava učinke kemoterapije. No, bitno je koristiti svježe jer u sušenom nema ulja koja imaju ljekovita svojstva.
 

11. CRNO VINO: sadrži polifenole uključujući resveratrol koji djeluje na gene koji štite zdrave stanice od starenja, a može usporiti i razvoj raka. Koncentracija polifenola u vinu mnogo je veća nego u grožđu, a u crnom ga ima više nego u bijelom vinu.

12. OMEGA-3 MASNE KISELINE iz ribe (bolje sitna jer je manje kontaminirana živom; birajte inćune, srdele, skušu, losos) i lanenih sjemenki: smanjuju upalu u organizmu i sprečavaju razvoj kanceroznih stanica većine tumora. Smanjuju širenje metastaza.

13. NAMIRNICE BOGATE SELENOM (povrće i žitarice iz organskog uzgoja, selena ima i u ribi, morskim plodovima, iznutricama, indijskim oraščićima): selen potiče imunosne stanice, a i jača antioksidacijske mehanizme u tijelu.

14. BOBIČASTO VOĆE (jagode, maline, borovnice, kupine, brusnice): sadrže elegičnu kiselinu i mnogo polifenola koji stimuliraju mehanizme za eliminaciju kancerogenih tvari. Zamrzavanje ne oštećuje antikancerogene molekule u tom voću.

15. ALGE (nori, kombu, wakame, arame i dulse): sadrže molekule koje usporavaju razvoj raka, osobito raka dojke, prostate, kože i debelog crijeva. Alge nori jedna su od rijetkih vrsta povrća koje sadrži omega-3 masne kiseline, učinkovite protiv upale i za zdravlje neurona.

16. CITRUSI (naranče, mandarine, limun, grejp): sadrže protuupalne flavonoide, a također stimuliraju detoksikaciju karcinogena u jetri.

17. TAMNA ČOKOLADA (s više od 70% kakaa): sadrži antioksidanse i mnoge polifenole koji imaju zaštitni učinak na stanice. Dva rebra čokolade imaju dva puta više fenola od čaše crnog vina, ali jednako fenola kao jedna šalica zelenog čaja.

18. PROBIOTICI LACTOBACILLUS ACIDOPHILUS I LACTOBACILLUS BIFIDUS: dobre bakterije koje u crijevima pomažu probavi i olakšavaju pražnjenje crijeva. Dokazano je da inhibiraju razvoj stanica raka debelog crijeva. Što češće jedite jogurt, kefir i sojini jogurti obično su obogaćeni probioticima, a ima ih i u kiselom kupusu. Neke su namirnice prebiotici, što znači da stimuliraju  razvoj probiotičkih bakterija jer sadrže polimere fruktoze. To su češnjak, luk, rajčica, šparoge, banana i pšenica.

19. VITAMIN D iz ulja jetre bakalara, lososa, skuše, srdele i sunca (15 minuta svakog dana): velik broj studija dokazao je preventivnu ulogu vitamina D3 u sprečavanju raznih vrsta raka.

20. ŠIPKOV SOK: ima protuupalno i antioksidativno svojstvo, a dokazano je smanjenje rizika za razvoj raka prostate, čak i kad se radi o vrlo agresivnom obliku.


Što jesti često, što ponekad, a što izbjegavati

 

Facebook komentari