FENOMEN LETOVA Pitanjem zašto se u avionima naručuje sok od rajčice bavili su se i znanstvenici

Zašto se nekima na 10 tisuća metara nadmorske visine budi želja za rajčicom? Postoji, ne jedno, nego nekoliko istraživanja koja istražuju ovaj fenomen.

 

Piše: Iva Badanjak


Zašto velik broj ljudi u avionu naručuje sok od rajčice koji im inače ne spada u omiljena pića? Da se ne radi o tek nekolicini zaljubljenika u crveno osvježavajuće voće ili prolaznom trendu pokazala je nedavna najava United Airlinesa da će iz ponude, između ostalog, izbaciti upravo - sok od rajčice. Brzinom munje vijest se proširila na društvenim mrežama, gdje su mnogi izrazili svoje nezadovoljstvo i bijes. Američka zrakoplovna kompanija na kraju je ipak odlučila poslušati želje svojih klijenata i nakon samo nekoliko dana povukla je zabranu naručivanja sokova.

 

Kad osjetila 'polude'

Međutim, i dalje ostaje pitanje - zašto se nekima na 10 tisuća metara nadmorske visine budi želja za rajčicom? Kako prenosi britanski The Guardian, postoji nekoliko istraživanja koja istražuju ovaj fenomen. Sveučilište Cornell u New Yorku 2015. je godine dokazalo da izlaganje glasnim zvukovima, poput zvuka motora, smanjuje osjet slatkoće, ali pojačava okus umami. To je okus koji se "osjeća" na sredini jezika, vrlo je suptilan i miješa se s ostala četiri okusa. Nalazi se u mesu, ribi, gljivama, pivu, vinu i - zrelim rajčicama.

Osim tog zanimljivog američkog istraživanja, njemačka zrakoplovna kompanija Lufthansa odlučila je provesti samostalno istraživanje koje bi utvrdilo zašto godišnje prodaju čak 20 tisuća litara soka od rajčica. Znanstvenici iz organizacije Fraunhofer Society otkrili su kako su naša osjetila okusa i mirisa manje osjetljiva na većim nadmorskim visinama. Naime, na visini od 10 tisuća metara razina vlage od 10 do 15 posto isušuje nam nos i usta, a niski tlak smanjuje razinu kisika u krvi što sve pridonosi smanjenju osjećaja okusa. Upravo zbog toga, inače snažni "zemljani" okus soka od rajčica poprima svježiji i laganiji okus.

 

Možda je 'kriva' i psihologija

Ipak, stavljajući na stranu ova pomalo kontradiktorna istraživanja koja kažu da letenje istodobno smanjuje, ali i pojačava osjetila, čini se da se popularnost soka od rajčice može pripisati i psihologiji. Naime, kad kolica s hranom i pićima dođu do nas, u nekoliko sekundi trebamo razmisliti jesmo li žedni, a ako još uz to putnik do nas naruči ovo "neobično" piće, najvjerojatnije bismo mogli pasti pod utjecaj i sami ga zatražiti.

Osim toga, sok od rajčice najzdravija je opcija od svemogućih sokova punih šećera, a istodobno je najsličniji pravom obroku. Mogli bismo ga čak nazvati i hladnom juhom koja je mnogo jeftinija od ostalih skupljih grickalica, a opet bogata vlaknima i visokim udjelom vode. Zato, ako sljedeći put u avionu ne znate što naručiti, probajte sok od rajčice.

 

Facebook komentari