MI SMO SPREMNI, A VI Pravi izazov - što se događa tijelu kad izbacite šećer na deset dana?

Rezultat: izgubljeni kilogrami, više energije, bolji ten i sjajan osjećaj u svom tijelu. Još jedna dobra vijest: čak i ako niste pravi ovisnik o šećeru, kad ga izbacite iz prehrane, vrlo ćete brzo izgubiti suvišne kilograme, osjećati se bolje te tako i izgledati.

 

U potrazi za najučinkovitijom metodom mršavljenja najčešće se spominju kojekakve dijete, postovi, pojačani treninzi i wellness programi. No, za koji god se program netko odluči, vrlo brzo postaje svjestan da svako drastično smanjivanje ili potpuno izbacivanje određene hrane ili izgladnjivanje nije održivo na duge staze.

Uz relativno brzo odustajanje, strog detoksikacijski režim može uzrokovati probleme poput umora, vrtoglavice i niskog šećera u krvi te se većina uglavnom vrati starim prehrambenim navikama. Jedini učinkovit način za trajan gubitak kilograma i bolje zdravlje su pravilne životne navike.

 

ODRŽIVI DETOKS

Prema nekim stručnjacima, postoji jedna vrsta održivog detoksa koji je uistinu vrijedan pažnje i truda, a to je potpuno izbacivanje šećera iz prehrane. Smanjenje šećera pomoći će svakome ne samo da izgubi kilograme nego i da ima više energije, popravi ten i kožu i osjeća se bolje u svome tijelu. Naime, svima je jasno da je šećer jedan od glavnih krivaca prekomjerne težine, a ona je vodeći uzrok bolesti srca, negativno utječe na kožu i dovodi do prijevremenog starenja.

- Šećer čovjeka čini debelim, ružnim i starim - tvrdi Brooke Alpert, nutricionistica, dijetetičarka i jedna od autorica knjige “Šećerni detoks - izbacite šećer i izgubit ćete kilograme, izgledati i osjećati se sjajno”.

 

ŠEĆERNA OVISNOST

Loša je vijest da šećer izaziva stvarnu ovisnost. Kad se osjećaju loše, mnogi posegnu za nečim slatkim, što im trenutačno popravi raspoloženje, ali ono vrlo brzo padne i potrebna im je nova, još veća doza šećera.

- Oko deset posto ljudi pravi su ovisnici o šećeru - kaže Robert Lustig, profesor pedijatrije na sveučilištu u San Franciscu. Štoviše, istraživanja potvrđuju da šećer potiče žudnju, koja je vrlo slična onoj koju izaziva ovisnost o nekim lijekovima. Međutim, jedan od najvećih problema je tzv. skriveni šećer u nekim prehrambenim proizvodima. Tako su, na primjer, kolači, sladoled i čokolada očit izvor šećera, ali i druga hrana koja možda i nema toliko sladak okus, primjerice razni umaci za salate, kruh ili peciva, može biti prava šećerna bomba.

- Često nemamo na umu da je i naizgled zdrava hrana krcata šećerom i tako ga zapravo jedemo cijeli dan, a da toga nismo ni svjesni - upozorava Brooke Alpert.

 

TOLIKO ZDRAVSTVENIH PREDNOSTI

Dobra je vijest da čak i ako niste pravi ovisnik o šećeru, kad ga izbacite iz prehrane, vrlo ćete brzo izgubiti suvišne kilograme, osjećati se i izgledati bolje i imati mnogo više energije.

- Nema te osobe na svijetu koja neće imati koristi i bolje se osjećati kad iz prehrane izbaci dodane šećere - tvrdi Lustig.

Djeca također imaju velike koristi od izbjegavanja šećera. Kada su pretila djeca eliminirala dodane šećere, za samo devet dana primijećeno je da im se poboljšao metabolizam, a uz to im se smanjila i tjelesna težina, pokazalo je Lustigovo istraživanje.

 

KOLIKO JE ŠEĆERA PRIHVATLJIVO?

- Nekada sam ljudima koji su se borili s viškom kilograma, a bili su ovisnici o šećeru, pokušavala ograničiti unos i uvjeravala ih da ga jedu umjereno, no ta metoda umjerenosti nije bila učinkovita. Potpuno je nerealno uvjeravati ljude da jedu manje nečega kada se bore s lošom navikom. To je kao da alkoholičaru kažete da ne popije više od dva piva na dan. S vremenom i iskustvom primijetila sam da je na početku detoksikacijske šećerne dijete i oslobađanja od ovisnosti o šećeru najbolje u potpunosti izbaciti šećera. Ako se toga pridržavate, nakon kratkog vremena potpuno se oporavlja osjet okusa i ponovno počinjete osjećati slatkoću prirodnih šećera, u voću, povrću i mliječnim proizvodima, na što ste s vremenom potpuno otupjeli - kaže Brooke Alpert.

Tijekom prva tri dana šećerne detoksikacije Alpert preporučuje potpuno suzdržavanje od voća, škrobnog povrća kao što su kukuruz, grašak, slatki krumpir i bundeva, mliječnih proizvoda, žitarica i alkohola. Valja jesti proteine, povrće i zdrave masti. Na primjer, za doručak se mogu pojesti tri jaja pripremljena na bilo koji način.

 

Ručak se treba sastojati od 170 grama mesa peradi, ribe ili tofua i zelene salate, a večera je u osnovi malo veća verzija ručka, s tim da se salata može zamijeniti povrćem poput brokule, kelja ili špinata.

 

Međuobrok uključuje 30 grama oraha i narezane paprike s hummusom. Od pića su dopušteni voda, nezaslađeni čaj i crna kava. Iako nemaju dodatnih kalorija, umjetni zaslađivači strogo su zabranjeni. Oni su zapravo nekalorični, no toliko su slatki da nepce potpuno otupi na prave i prirodne izvore šećera. Uz to, Alpert tvrdi da konzumiranje umjetnih zaslađivača uzrokuje ne samo pohranjivanje više masnoća nego u većini slučajeva sve završava kasnijim prejedanjem kako bi se nadoknadila povećana potreba za energijom.

 

KADA JABUKA IMA OKUS POPUT BOMBONA

Nakon prva tri dana šećernog detoksa u jelovnik se može uvrstiti jabuka.

- Četvrti dan jabuka ima okus poput bombona, a slatki postaju i luk i bademi - kaže Alpert. Kad se iz prehrane izbaci šećer, nepce se oporavlja i počinje ponovno reagirati na okuse prirodnih šećera. Počevši od četvrtog dana, svaki dan možete dodati jednu jabuku i mliječni obrok. Mliječni proizvodi poput jogurta ili sira trebaju biti punomasni i nezaslađeni.

- Masnoće, vlakna i proteini usporavaju apsorpciju šećera, stoga su poželjni u prehrani - kaže Alpert.

U prehranu se sada može ubaciti i slatkasto povrće poput mrkve i graška, a dopušteno je i svakodnevno konzumiranje krekera bogatih vlaknima. U prvom tjednu mogu se popiti tri čaše crnog vina. Tijekom drugog tjedna možete u jelovnik dodati bobičasto voće bogato antioksidansima te dodatnu dozu mliječnih proizvoda. Također je dopušteno na jelovnik vratiti škrobno povrće kao što su slatki krumpir i bundeva. U trećem tjednu počinju se jesti žitarice kao što su ječam, kvinoja, zobene pahuljice pa čak i više voća, uključujući grožđe i klementine. Također je dopuštena još jedna čaša crnog vina i svaki dan po 30 grama tamne čokolade. Treći tjedan trebao bi biti prilično podnošljiv, tvrdi Brooke Alpert. Četvrti tjedan već je mnogo lakši i počinje se uživati u dvije škrobne porcije dnevno, a to su, uz krekere bogate vlaknima, kruh i riža. Sada je dopušteno pet čaša vina na tjedan. U četvrtom tjednu, koji je ujedno tjedan održavanja, dopušten je i sendvič.

- Nakon te faze čišćenja od šećera možete si priuštiti sladoled ili kolač, ali samo u iznimnim situacijama poput raznih proslava. Jedan kriška torte neće vas ponovno baciti u šećernu ovisnosti - kaže Alpert.

 

PREDNOSTI I UPOZORENJA

Šećerni detoks neće pomoći samo gubitku kilograma. Mnogi koji su se podvrgnuli ovom režimu primijetili su gubitak viška masti posebno na kritičnim dijelovima oko struka. Također su izvijestili o bistrijim očima, zategnutijoj, čišćoj i glađoj koži, a nestali su i tamni kolutovi oko očiju. Imali su više energije te su bili bolje raspoloženi. Ipak, prije upuštanja u ovu izazovnu detoksikacijsku dijetu važno je prilagoditi životni ritam kako bi vam prva tri dana bila koliko-toliko prihvatljiva i bez stresa, jer je važno da izdržite ritam.

Ovisno o intenzitetu ovisnosti o šećeru moguće je doživjeti simptome apstinencije poput umora i dekoncentracije. Djeca koja su bila podvrgnuta šećernoj detoksikaciji bila su nervozna i razdražljiva.

Loše raspoloženje traje otprilike pet dana, a zatim se uvelike popravlja. Ako se osjećate baš jako loše, pojedite voćku, savjetuju stručnjaci. Važno je napomenuti da ovaj prehrambeni plan nije prikladan za dijabetičare i ekstremne sportaše. Također se ne preporučuje trudnicama. Konačno, prije nego što počnete šećerni detoks, potražite pomoć prijatelja ili članova obitelji jer je za uspjeh nužna podrška okoline. No, pozitivni rezultati nadmašuju sve krizne trenutke.

 

Pročitajte i: 11 čudnih stvari koje šećer radi našem tijelu

 

Facebook komentari