Zašto natrij? Važan je za zdravlje, no njegov višak može biti vrlo opasan i dovesti do raka

U svakodnevnom životu ovaj se mineral najviše poistovjećuje sa soli, međutim, prisutan je i u većini hrane koja se redovito nalazi na uobičajenom dnevnom jelovniku. Treba ga unositi redovito, ali umjereno.

 

Natrij je, kao i ostali minerali, važan za zdravlje jer sudjeluje u nizu procesa u tijelu. To je iznimno važan elektrolit i esencijalni ion prisutan u izvanstaničnoj tekućini, zadužen za regulaciju razine i ravnotežu vode u organizmu, nužan je za hidrataciju, bez njega nema ulaska hranjivih tvari u stranice, nužan je za regulaciju krvnog tlaka. Ovaj mineral pomaže mišićima da pravilno funkcioniraju jer je odgovoran za njihove kontrakcije, zadužen je za zdravo provođenje živčanih impulsa, pomaže održavanju pH ravnoteže, potreban je za apsorpciju i reapsorpciju klora, glukoze, aminokiselina i nekih vitamina.

Natrij je potreban za regulaciju krvi, a njegova odsutnost može uzrokovati ozbiljno oštećenje tjelesnih funkcija. To je svestrani element i pojavljuje se u više od osamdeset različitih oblika.

 

ŽLIČICA NA DAN

U svakodnevnom životu ovaj se mineral najviše poistovjećuje sa soli. I to je opravdano, jer natrij u najvećoj mjeri dobivamo upravo konzumacijom natrijevog klorida, tj. obične kuhinjske soli koja ga sadrži 40 posto. Međutim, prisutan je i u većini hrane koja se redovito nalazi na uobičajenom dnevnom jelovniku.

Njegovi prirodni izvori su mlijeko, meso, jaja i većina povrća, ali ga povrtnice, s iznimkom graška i celera, sadrže u manjim količinama.

Velike količine natrija sadrži obrađeno i konzervirano meso, suhomesnati proizvodi kao što su slanina, kobasice, šunka, konzervirane juhe, ukiseljeno povrće, grickalice, instant tjestenine, kruh, gotovi umaci, a vrlo visok udio sadrži i sva brza hrana. Ovaj za zdravlje važan mineral od ostalih se razlikuje jer je privlačnog okusa i otporan na toplinu, pa se može koristiti na različite načine jer se njegova svojstva bez obzira na oblik primjene ili termičku obradu neće promijeniti.

Zdrave odrasle osobe trebale bi u organizam unijeti svakoga dana oko 1500 mg natrija, a zdrava djeca između 1000 do 1500 mg. Prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije odrasli ne bi smjeli konzumirati više od 2300 mg natrija na dan, što je otprilike jedna žličica soli.

 


Želite znati više o mineralima? Već smo pisali o bakrucinku, fluoru, fosforu, jodu, kalciju i manganu.

Foto: iStock Njegovi prirodni izvori su mlijeko, meso, jaja i većina povrća. Velike količine natrija sadrži obrađeno i konzervirano meso, suhomesnati proizvodi, grickalice, kruh, ukiseljeno povrće.

 

PRIJEKO POTREBAN MOZGU

Međutim, danas se sol prečesto i previše koristi jer je lako dostupna, ali i zbog sve nekontroliranijeg i učestalijeg konzumiranja gotove i brze hrane koja njome obiluje. U organizam često unosimo previše soli, a da toga nismo ni svjesni, a dobro je poznato da sve što se koristi u prevelikim količinama može ozbiljno narušiti zdravlje i prouzročiti ozbiljna oštećenja tjelesnih funkcija.

Tako natrij iznad propisanih granica može dovesti do zdravstvenih poremećaja poput visokog krvnog tlaka, što predstavlja rizik za srce i bubrege. Višak natrija povećava rizik od nastanka infekcije pluća te dovesti do naticanja tkiva i može uzrokovati edem.

S obzirom na te upozoravajuće spoznaje, mnogi koji brinu o zdravlju u zadnje vrijeme izbjegavaju soljenje hrane kako bi prevenirali razne krvožilne i bubrežne bolesti i druga oštećenja.

Ipak, mora se imati na umu da iako se ne savjetuje pretjerano dodatno zasoljavati hranu, i manjak natrija u organizmu može biti opasan i nanijeti štete zdravlju. Ako tijelo ne opskrbljujete s dovoljno natrija simptomi nedostatka mogu se kretati od blažih do izuzetno teških.

 

SPREČAVA GRČEVE

Natrij je važan element u razvoju mozga i poboljšanju njegovih funkcija, a nedostatak će dovesti do letargije, konfuzije, vrtoglavice, uzrokovati kroničnu slabost organizma i apatiju. Ako se kontinuirano i dugoročno ne unosi dovoljno ovog minerala u organizam mogu se javiti i posljedice poput proljeva, glavobolje, niskog krvnog tlaka, slabosti u mišićima i naglog mršavljenja.

Natrij je važan i za prevenciju grčeva u mišićima koji su uglavnom uzrokovani neravnotežom elektrolita i dehidracijom, a vrlo su česti u ljetnim mjesecima. Uz pravilno hidratiziranje tijela, također je važno nadopuniti organizam sokovima i tekućinama bogatim natrijem kako bi se vratili izgubljeni elektroliti.

 

Kad biti na oprezu

Iako je natrij važan nutrijent u svakoj uravnoteženoj prehrani, također može uzrokovati rak želuca i hipertenziju. Osobe koje pate od bubrežnih problema ili edema trebaju ograničiti njegov unos kako bi se zaštitili od tih zdravstvenih rizika.

 

ZAŠTO GA TREBAMO?

Kao i u svemu, važna je umjerenost, no neke osobe, poput vrlo aktivnih sportaša, zahtijevaju veću količinu natrija jer je važan za ravnotežu vode i elektrolita u tijelu. Dovoljna doza natrija je od vitalnog značaja tijekom sportskih napora i zbog pretjeranog znojenja, a treba ga više unositi i u ljetnim mjesecima i tijekom izlaganja suncu kako bi se spriječile neželjene sunčanice. Naime, kao posljedica kontinuiranog izlaganja vrlo visokim temperaturama tijelo nije u stanju održavati normalnu temperaturu pa se ljeti preporuča piti tekućina koja sadrži sol i šećer.

Osim različitih zdravstvenih prednosti, natrij također igra važnu ulogu u njezi kože, a zbog svojih anti-age svojstava i sposobnosti da se bori protiv slobodnih radikala koji ubrzavaju proces starenja važna je komponenta u mnogim kremama za pomlađivanje i održavanju mladenačke i zdrave kože. Koristi se u sredstvima za čišćenje lica i hidrataciju te se smatra blagim sredstvom za vlaženje u proizvodima za osjetljivu kožu. Uz cink, kalcij, kalij i magnezij, natrij je na vrhu ljestvice minerala potrebnih za ljepotu kože i njezin zdrav izgled.

 

 

Facebook komentari