Povećava rizik za rak Zašto krumpir baš NIKADA ne biste smjeli stavljati u hladnjak

Držanjem krumpira u hladnjaku možete ozbiljno ugroziti svoje zdravlje. Kemijski spoj koji nastaje zbog stajanja na niskoj temperaturi je kancerogen.

 

Vratili ste se s tržnice, dućana ili iz vrta sa sela s vrećicom krumpira, no zasigurno ga nećete odjednom potrošiti. Bi li bila dobra ideja staviti ga u hladnjak da zadrži svježinu? Nikako.

Držanjem krumpira u hladnjaku ozbiljno možete riskirati zdravlje i dodatno se izložiti riziku za razvoj raka. Evo i zašto.

 

Opasni akrilamid

Niska temperatura u hladnjaku pogoduje bržem pretvaranju škroba iz krumpira u šećer. Potom kada pečete ili pržite krumpir na visokoj temperaturi (višoj od 120 stupnjeva), iz tog šećera i aminokiseline asparagina, koja je prirodni sastojak namirnica poput krumpira i šparoga, nastaje opasan kemijski spoj akrilamid koji je označen kao kancerogen.

Akrilamid se prvotno koristio u industrijskoj proizvodnji plastike, papira i ljepila, a slučajevi otrovanja radnika izloženih visokim koncentracijama pokazali su da akrilamid djeluje štetno na živčani sustav. 

Istraživanja na životinjama pokazala su da akrilamid u visokim dozama uzrokuje karcinom i negativno utječe na reproduktivni sustav.

 

Znate li gdje ga još ima?

Nacionalni institut za rak u Americi izvijestio je 2002. godine da je akrilamid otkriven i u hrani te da se razvija izlaganjem hrane visokim temperaturama. Akrilamid je pronađen u hrani poput krumpirića, čipsa, keksa i krekera, žitarica za doručak i pekarskih proizvoda, a novija su ispitivanja pokazala da ga sadrži i suho voće, pečeno povrće, crne masline te neki prženi orašasti plodovi i kava.

Pušenje također povećava izloženost čovjeka akrilamidu. Istraživanja su pokazala potencijalni rizik za nastanak raka bubrega, jajnika, endometrija. Iz tog razloga krumpir držite u smočnici ili drugdje na suhom i tamnom mjestu.

 

Kako smanjiti akrilamid u hrani

● smanjite ili izbacite prženu hranu
● ne jedite prepržene ili zagorene krumpire
● ne jedite zagoreni tost, zagrijavajte ga do zlatnožute boje
● krumpir ne čuvajte u hladnjaku, a prije prženja držite ga u vodi 15 do 20 minuta uz dodatak ružmarina, koji ima antioksidativno djelovanje
● češće pijte zeleni čaj i crno vino te jedite češnjak jer polifenoli iz tih namirnica sprečavaju promjenu DNK uzrokovanu akrilamidom koja može dovesti do nastanka raka.

 

 

Facebook komentari